Lagercrantz delårsrapport 1 april - 31 december 2023

TREDJE kvartalet (1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2023)

• Nettoomsättningen ökade med 6% till 2 054 MSEK (1 941), där den förvärvade tillväxten var 7% och den organiska tillväxten var minus 2%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 9% till 353 MSEK (323), vilket motsvarar en EBITA-marginal om 17,2% (16,6).
  • Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 13% till 284 MSEK (251).
  • Resultat efter skatt ökade med 13% till 225 MSEK (199).

NIO MÅNADER (1 april – 31 DECEMBER 2023)

• Nettoomsättningen ökade med 15% till 5 970 MSEK (5 206), där den förvärvade tillväxten var 11% och den organiska tillväxten var 0,5%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 21% till 1 042 MSEK (863), vilket motsvarar en EBITA-marginal om 17,5% (16,6).
  • Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 17% till 818 MSEK (697).
  • Resultat efter skatt ökade med 17% till 673 MSEK (546). För den senaste tolvmånadersperioden uppgick resultat per aktie efter utspädning till 4,13 SEK (3,70 för räkenskapsåret 2022/23).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 46% till 949 MSEK (652).
  • Avkastning på eget kapital för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 28% och soliditeten vid periodens utgång uppgick till 38%.
  • Under räkenskapsåret har sju förvärv genomförts med en total årsomsättning om cirka 555 MSEK. Därtill har avtal tecknats om förvärv av Nordic Road Safety AB med beräknat tillträde i mars 2024, vilket tillför en årsomsättning om ytterligare cirka 350 MSEK.

”Lagercrantz fortsätter att flytta fram positionerna”
Lagercrantz kvartal oktober – december 2023 innebar ökade resultat och marginaler, ett starkt kassaflöde och flera spännande förvärv. Marknadsläget var fortsatt stabilt för de flesta av verksamheterna, även om flera av enheterna noterat en avtagande tillväxttakt under 2023. Positiva tillskott från förvärv och stärkta marginaler bidrog till att resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 13% till 284 MSEK (251), vilket är ett nytt rekord för ett enskilt kvartal. Härtill var kassaflödet från den löpande verksamheten starkt och uppgick till 367 MSEK (439) för kvartalet.

För hela VD-kommentaren, vänligen se delårsrapporten.

Stockholm den 6 februari 2024

En webbsänd presentation kommer att hållas den 6 februari, kl 10:00 med VD Jörgen Wigh och CFO Peter Thysell.
Webbsändningen kommer att spelas in.

För att delta, vänligen använd någon av följande länkar:

Webcast: https://ir.financialhearings.com/lagercrantz-group-q3-report-2023-2024
 Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

Telefonkonferens: https://ir.financialhearings.com/lagercrantz-group-q2-report-2023
Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Denna information är sådan information som Lagercrantz Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 2024-02-06 kl 07:40 CET.

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, telefon +46 (0)8-700 66 70
Peter Thysell, Finansdirektör, telefon +46 (0)70-661 05 59
eller besök vår hemsida
www.lagercrantz.com