Lagercrantz delårsrapport 2021/22 Q3

Tredje kvartalet (1 oktober – 31 december 2021)

• Nettoomsättningen ökade med 30% till 1 405 MSEK (1 078).
    • Organiskt ökade nettoomsättningen med 14%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 35% till 226 MSEK (168), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 16,1% (15,6).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 37% till 191 MSEK (139).
  • Resultat efter skatt ökade med 33% till 148 MSEK (111).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 172 MSEK (226).
  • Avkastning på eget kapital för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 29% (22) och soliditeten vid periodens utgång uppgick till 36% (40).

Nio månader (1 april – 31 december 2021)

• Nettoomsättningen ökade med 31% till 3 907 MSEK (2 973).
    • Organiskt ökade nettoomsättningen med 15%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 49% till 630 MSEK (424), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 16,1% (14,3).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 57% till 527 MSEK (336) och resultat efter skatt ökade med 54% till 403 MSEK (262).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick för den senaste tolvmånadersperioden till 2,59 SEK, att jämföra med 1,91 SEK för räkenskapsåret 2020/21.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 426 MSEK (552).
  • Under niomånadersperioden genomfördes fem förvärv; CW Lundberg, Libra, AC Antennas, Geonor och GM Scientific med en total årlig affärsvolym om ca 420 MSEK. Efter periodens slut har förvärv av Westmatic och ARAS Security också genomförts.

Koncernchefens kommentar

Räkenskapsårets kvartal tre bjöd på en fortsatt stark utveckling inom de flesta av koncernens verksamheter där försäljningsvolymen såväl organiskt som inklusive förvärv ökade ungefär som tidigare under året. I siffror uppgick nettoomsättningsökningen totalt till 30% i kvartalet och 31% för årets första nio månader, och organiskt var motsvarande siffror 14% för kvartalet och 15% ackumulerat.

Niomånadersresultatet blev därmed starkt där rörelseresultatet (EBITA) ökade med 49% till 630 MSEK (424). Merparten, motsvarande cirka 60% av det förbättrade rörelseresultatet, kom från organiska förbättringar. Rörelsemarginalen uppgick till 16,1% (14,3) och resultatet efter finansnetto ökade med 57% till 527 MSEK (336) jämfört med samma niomånadersperiod föregående år. Sammantaget innebär förbättringarna att vinsten per aktie, efter utspädning, ökat 45% på ett år till 2,59 SEK/aktie – en ny rekordnivå, och att avkastningen på eget kapital också nådde ett nytt ”all-time-high” om 29% (22).

Särskilt glädjande är att förbättringarna fortsätter komma på bred front från många håll i koncernen. Det visar sig bl a i resultatökningar i samtliga fem divisioner. Vårt avstamp för fortsatt tillväxt från i våras - det vi kallar ”Lagercrantz mot miljarden” – har skapat en gemensam målbild. Genom att divisionernas inriktning vidareutvecklas fokuserar vi på attraktiva produktområden och marknader med strukturell tillväxt och uttalade mål runt hållbarhet. Det skapar tydlighet och ambition som attraherar förvärvsmarknaden, medarbetare, kunder, leverantörer och aktiemarknaden, vilket ytterligare förbättrar förutsättningarna för tillväxt.

Viktigt att framhålla är också de tolv förvärv vi genomfört under de senaste tolv månaderna, varav sju under innevarande räkenskapsår. Vi ser längs vägen att Lagercrantz förmåga att ta hand om, vidareutveckla och internationalisera framför allt ägarledda produktbolag attraherar allt fler säljare av företag. Vi är därför stolta och glada över att ägarna till CW Lundberg i Sverige, Libra och Geonor i Norge, AC Antennas i Danmark, GM Scientific i Storbritannien - och nu senast Westmatic i Sverige och ARAS Security i Danmark - har valt att låta sina livsverk bli en del av Lagercrantz. Totalt adderar dessa företag cirka 665 MSEK i affärsvolym med god lönsamhet. Vi ser fram emot att med stort ansvarstagande, utpräglad decentralisering och målstyrning, i de flesta fall tillsammans med den tidigare ägaren, ta dessa företag till nya höjder.

Inför kommande kvartal är jag fortsatt optimistisk. Pandemin gör sig förvisso ånyo gällande med ökad smittspridning och hög sjukfrånvaro inom koncernen och hos våra kunder, men det ser redan ut att lätta i länder som drabbades av omikron tidigt. Beställningsingången är fortsatt på en god nivå och vi har så här långt hanterat stigande råmaterial- och fraktkostnader och komponentbrist på ett bra sätt med prisanpassningar och kreativitet. Sammantaget ger det mig en stark tilltro till Lagercrantz förutsättningar både på kort och lång sikt.

Jörgen Wigh
VD och Koncernchef

Stockholm den 4 februari 2022

En telefonkonferens på engelska arrangeras den 4 februari klockan 10.00 CET.
Telefon: +46 8 619 7530. PIN: 332347#
Länk till presentation:

Denna information är sådan som Lagercrantz Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-04 08:00 CET.

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, +46 8 700 66 70
Peter Thysell, finansdirektör, Lagercrantz Group AB, +46 70 661 05 59

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett 60-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 1 850 anställda och omsätter cirka 5 000 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com