Lagercrantz förvärvar Agentuuri Neumann

Lagercrantz dotterbolag Enkom Active Oy har precis slutfört inkråmsförvärvet av Agentuuri Neumann Oy, ett finskt företag som erbjuder elsäkerhetsprodukter och lösningar från företaget Bender GmbH & Co. KG.

Bender GmbH & Co. KG är en ledande leverantör av elsäkerhetsprodukter och lösningar i toppklass. Sortimentet omfattar bland annat applikationer inom e-mobilitet, energiproduktion och distribution, industriområden och för den medicinska sektorn. Verksamheten kommer att generera en årlig omsättning på cirka 1 MEUR med god lönsamhet.

"Produktlinjen kommer att vara ett kvalitetstillägg till Enkom Actives erbjudande inom det växande segmentet Electrification Products", kommenterar Marcus Käld, VP Business Development Electrify och styrelseordförande i Enkom Active.

"Det känns tryggt att lämna över ansvaret att representera Bender på den finska marknaden till en långsiktig och stabil partner", säger Heikki Neumann, ägare till Agentuuri Neumann Oy.

Tillgångarna kommer att förvärvas av Enkom Active och ingå i Lagercrantz division Electrify. Förvärvet förväntas generera ett litet positivt tillskott till koncernens vinst per aktie på årsbasis.

Stockholm, 21 december 2022

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,

Marcus Käld, Division Electrify, VP Business Development, telefon +358 50 518 5901,

Denna information lämnades för offentliggörande 2022-12-21 kl 10:40 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett 70-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 460 anställda och omsätter över 6 300 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com