Lagercrantz förvärvar CW Lundberg

Lagercrantz Group har idag förvärvat CWL Group AB med helägda dotterbolag i Sverige, Norge och Polen. CW Lundberg är ledande inom säkerhetsprodukter för tak och fasad. Största delen av försäljningen sker i Sverige men bolaget driver även en internationell expansion i Europa och är etablerade i Norge och Polen. Utveckling, marknadsföring och produktion är beläget i Mora och koncernen har en årlig försäljning om cirka 185 MSEK med god lönsamhet.

”Inom Lagercrantz vill vi bygga verksamheter med ledande marknadspositioner i intressanta nischer. CW Lundberg har utvecklat en ledande roll i sin nisch genom fokus på innovation, säkerhet, effektivitet och enkelhet i handhavande och installation. Verksamheten har under flera år visat en stabil och fin tillväxt och CW Lundberg blir ytterligare en stark resultatenhet inom division TecSec och dess satsning på teknisk säkerhet.” kommenterar Jörgen Wigh, VD och koncernchef i Lagercrantz Group.

”Med innovativa och montagevänliga produkter för tak och fasad skapar vi säkerhetssystem för en säker arbetsmiljö. Engagemang och framåtanda innebär att vi ständigt letar efter nya smarta lösningar, innovationer som kommer kunderna till del”, kommenterar Thomas Lundberg, VD för CWL Group AB. ”Med Lagercrantz får CW Lundberg goda möjligheter att fortsätta vår internationella expansion samt vidareutveckla vårt produktsortiment för att möta våra kunders framtida behov.”

CW Lundberg ingår i Lagercrantz division TecSec från och med april 2021. Förvärvet förväntas ge ett mindre positivt tillskott till koncernens vinst per aktie på årsbasis.

Stockholm den 8 april 2021

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,

Martin Sirvell, VP division TecSec inom Lagercrantz Group, telefon +46 8 700 66 70,

Denna information lämnades för offentliggörande 2021-04-08 kl 13:35 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns knappt 60-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa samt i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 1 500 anställda och omsätter ca 4 000 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com