Lagercrantz förvärvar Door and Joinery

Lagercrantz har idag förvärvat Door and Joinery Solutions Limited. Door and Joinery är ett brittiskt företag som erbjuder brandklassade dörrar, karmar och fönster. Förvärvet är ett viktigt steg i Lagercrantz ambitioner om ökad närvaro på den brittiska marknaden och ska ses i samband med rekryteringen av Russell Stuart som VD för Lagercrantz UK Limited.

Door and Joinery tillverkar högkvalitativa och kundanpassade brandklassade dörrar, dörrkarmar och fönster. Produkterna säljs främst genom installations-, service- och byggbolag. Typiska slutkunder är skolor, vårdhem, sjukhus och offentliga byggnader som har höga krav på brandskyddet. Door and Joinery är baserat i Midlands i England och har verksamhet i Burton-upon-Trent och Leicestershire. Bolaget omsätter cirka GBP 4,5 miljoner med god lönsamhet. För en presentation av bolaget, vänligen besök https://www.doorandjoinery.co.uk/.

”Door and Joinery kommer att förstärka Lagercrantz position och erbjudande inom brandsäkerhet, som är ett fokusområde för division TecSec. Verksamheten har visat fin tillväxt och lönsamhet och vi ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten som en fristående resultatenhet inom divisionen”, säger divisionschefen för TecSec, Martin Sirvell.

“Det känns tryggt att ingå partnerskap med en långsiktig och stabil ägare som kan stötta Door and Joinerys fortsatta utveckling och expansion. Jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta som VD med Lagercrantz som ägare”, säger Adrian Goldsbury som är grundare och VD för Door and Joinery.

Door and Joinery kommer att utgöra en del av TecSec divisionen från juli 2022. Förvärvet förväntas ha ett litet positivt bidrag till Lagercrantz resultat per aktie på årsbasis.

“I samband med att vi välkomnar Door and Joinery till Lagercrantz så är vi även glada att meddela rekryteringen av Russell Stuart som VD för Lagercrantz UK, som därmed etablerar Lagercrantz med egna resurser i Storbritannien. Med vår starka affärsidé och mångåriga M&A erfarenhet ser vi betydande tillväxtmöjligheter i Storbritannien givet det stora antalet privatägda små- och medelstora nischade produktbolag. Vi ser därför goda möjligheter att växa inom våra prioriterade segment samt likartad affärskultur mellan Storbritannien och Norden”, säger Lagercrantz Groups VD Jörgen Wigh.

“Jag är väldigt glad att få chansen att leda Lagercrantz expansion i Storbritannien. Vi är positiva efter den feedback vi fått så här långt från bolag och rådgivare i Storbritannien och vi är övertygade om att Lagercrantz som ägare och partner för små- och medelstora teknikbolag kommer mottas väl på den engelska marknaden.” säger Russell Stuart.

Stockholm, 25 juli 2022

Jörgen Wigh, VD, Lagercrantz Group AB, phone +46 8 700 66 70
Martin Sirvell, divisionschef TecSec, Lagercrantz Group, +46 8 700 66 70
Russell Stuart, VD Lagercrantz UK Ltd, +44 7861 39 40 70

Denna information lämnades för offentliggörande 2022-07-25 kl 16:00 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett knappt 70-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har ca 2 300 anställda och omsätter ca 5 800 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com