Lagercrantz förvärvar Fireco Ltd

Lagercrantz har förvärvat 95% av aktierna i Fireco Ltd, baserat i Brighton, Storbritannien. Bolaget är en ledande tillverkare av branddörrsstängare väl lämpade för byggnader som behöver förbättrat brandskydd.

Fireco, designar, konstruerar och tillverkar beslag för branddörrar. Den största produktlinjen är Dorgard®-produkten. Produkterna säljs till stor del via grossister, distributörer och installatörer. Typiska slutkunder är skolor, vårdhem, sjukhus samt andra offentliga och kommersiella byggnader som kräver utökat brandskydd

Storbritannien är Firecos största marknad, den återstående försäljningen exporteras till mer än 50 länder. Fireco omsätter cirka 7 miljoner GBP med god lönsamhet. För mer information om företaget, besök www.fireco.uk.

"Fireco skapade den första trådlösa öppethållande enheten för branddörrar och har sedan dess varit en av Storbritanniens ledande leverantörer av pålitliga säkerhetslösningar. Bolaget är ett utmärkt tillskott till Lagercrantz TecSec Division", säger Martin Sirvell, divisionschef TecSec.

"Samarbete med Lagercrantz, som är en långsiktig och erfaren ägare, kommer att ge oss en stark plattform för Firecos fortsatta utveckling. Jag ser mycket fram emot att fortsätta som VD och tillsammans med ledningsgruppen växa företaget ytterligare”, säger James Wheeler, minoritetsaktieägare och VD för Fireco.

Ledningsgruppen med James Wheeler, VD, Kristian Salter, CFO och Drew Hoggatt, CTO, kvarstår som minoritetsaktieägare i bolaget.

Fireco kommer att ingå i division TecSec från och med april 2023. Förvärvet förväntas generera ett litet positivt bidrag till Lagercrantz Groups vinst per aktie på årsbasis.

Stockholm, 2 maj 2023

Denna information lämnades för offentliggörande 2023-05-02, kl.07:30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB +46 8 700 66 70,

Martin Sirvell, divisionschef TecSec, Lagercrantz Group AB, +46 8 700 66 70,

Russell Stuart, VD Lagercrantz UK Ltd, +44 7861 39 40 70
eller besök www.lagercrantz.com

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett 70-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 500 anställda och omsätter cirka 6 800 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com