Lagercrantz förvärvar Nordic Road Safety

Lagercrantz har idag tecknat avtal om att förvärva 85% av aktierna i Nordic Road Safety AB (NRS). NRS är en ledande leverantör inom utveckling, konsultation, försäljning, projektledning och installation av permanent vägsäkerhet i form av vägräckessystem och bullerskydd. Sverige är den största marknaden med cirka 85% av försäljningen, resten exporteras till andra europeiska länder.

NRS, som är känt för sin höga kompetens, sina innovativa, certifierade produkter och höga leveranssäkerhet, är baserat i Timrå, Sverige. NRS beräknas för 2023 omsätta omkring 350 MSEK med ett rörelseresultat om ca 50 MSEK och en avkastning på rörelsekapitalet, R/RK, om knappt 60%. Förvärvet genomförs till en s k EV/EBITA-multipel om 6,5, exklusive potentiell tilläggsköpeskilling. För mer information om NRS, besök https://www.nordicroadsafety.com.

”Vi är väldigt stolta och glada över att kunna välkomna NRS till Lagercrantz. NRS har en stark position på marknaden för produkter inom permanent vägsäkerhet. Vi ser stor potential i NRS certifierade produktportfölj och organisationens höga kompetens som grund för fortsatt utveckling och bidrag till ökad trafiksäkerhet’’, säger Peter Baaske, divisionschef Electrify.

’’Det känns mycket bra att tillsammans med en långsiktig ägare som Lagercrantz fortsätta att utveckla vårt bolag. Vi får nu bättre förutsättningar att expandera vår verksamhet på fler marknader”, kommenterar delägarna på Nordic Road Safety’’.

Flera av de säljande delägarna kommer att fortsätta i sina positioner och behålla sammanlagt 15% av aktieinnehavet i bolaget.

Förvärvet är villkorat av myndigheters godkännande som nu sker inför ett beräknat tillträde i mars månad 2024. Nordic Road Safety kommer att ingå i divisionen Electrify. Förvärvet förväntas generera ett mindre positivt tillskott till Lagercrantz vinst per aktie.

Stockholm, 22 december 2023

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,
Peter Baaske, divisionschef Electrify, Lagercrantz Group AB, telefon +46 72 245 5411,

eller besök vår hemsida www.lagercrantz.com

Denna information lämnades för offentliggörande 2023-12-22 kl 18:15 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns omkring 75 bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster.
Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 600 anställda och omsätter över 7 900 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com