Lagercrantz förvärvar Prido

Lagercrantz Group har idag tecknat avtal om att förvärva 96% av aktierna i den västgötska tillverkaren av högkvalitativa industriportar, Prido AB. Bolaget är mest kända för vikporten Ecolid som i sin första version introducerades redan 1994 och fortfarande är Sveriges mest sålda.

Prido startades 1973 och vuxit till en av Europas största tillverkare av högkvalitativa industriportar av vikportstyp. Försäljning sker oftast utan mellanhänder och till en mängd kundgrupper, företrädelsevis mindre industribolag. Export sker till Norge genom eget dotterbolag. För mer information om bolaget, besök https://www.prido.com

Prido har senaste åren omsatt runt 300 MSEK med ett rörelseresultat (EBITA) om strax under 70 MSEK, och en avkastning på rörelsekapitalet, R/RK (EBITA/operativt RK) väl över 100%. För året som avslutas 30 april beräknas omsättningen bli 270 MSEK och rörelseresultatet 64 – 68 MSEK. Förvärvet kommer genomföras till en EV/EBITA-multipel på cirka 7x.

Josephine Stjärnerfält, VD på Prido sedan 2015 behåller 4% ägande i bolaget och kommenterar affären: ”Det ska bli spännande att få möjlighet att arbeta med en långsiktig ägare som Lagercrantz och tillsammans med dem få fortsätta vår tillväxtresa med fler produkter och exportmarknader.”

”Jag är glad över att i Lagercrantz ha hittat en långsiktig och pålitlig ny huvudägare som vill ta över stafettpinnen i Prido.”, säger säger Krister Andero som representant för huvudägaren Anster Invest AB.

”Vi mycket glada att få välkomna Prido till Lagercrantz. Bolaget har byggt sin starka marknadsposition genom en unikt stark och effektiv organisation som kommer fortsätta ta bolaget till nya höjder. Vi ser en ära att få en spela en roll i bolagets nästa fas.”, säger Jonas Ahlberg, vVD Lagercrantz Group och divisionschef Niche Products.

Förvärvet är villkorat av myndigheters godkännande som nu sker inför ett beräknat tillträde senast i mars månad 2024. Prido kommer att ingå i divisionen Niche Products. Förvärvet förväntas generera ett positivt tillskott till Lagercrantz vinst per aktie.

Stockholm, 7 februari 2024

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,
Jonas Ahlberg, vVD och divisionschef Niche Products, Lagercrantz Group AB, telefon +46 76 790 4400,

Denna information lämnades för offentliggörande 2024-02-07 kl 13:20 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns omkring 75 bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 700 anställda och omsätter över 8 000 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001.
www.lagercrantz.com