Lagercrantz förvärvar Tebul Oy

Lagercrantz har idag förvärvat 80% av aktierna i Tebul Oy, ett ledande produktbolag av vattentäta elektriska skjutdörrar.

Tebul är en ledande tillverkare av vattentäta elektriska skjutdörrar för fartyg. Dörrarna utgör en del av de vattentäta skotten i fartygets skrov. Kunderna är i huvudsak europeiska varv som bygger yachter, kryssningsfartyg och färjor. Tebul är baserat i Lundo i sydvästra Finland. Bolaget omsätter omkring 5 miljoner Euro med god lönsamhet. För mer information om bolaget, besök https://tebul.fi/.

”Tebul är marknadsledare inom vattentäta skjutdörrar med en särskilt stark position hos ledande europeiska varv. Kunderna värdesätter att produkterna är marknadens mest kompakta och de lättaste att installera, samt att Tebul är effektiva vid kundanpassning av produkten. Vi ser en god utvecklingspotential i bolaget, som blir ett värdefullt tillskott till Division Internationals växande företagskluster inom marina produkter”, säger Lars-Ola Lundkvist, divisionschef International.

”Jag har tillsammans med mina duktiga medarbetare varit med och drivit Tebul sedan 2007. Det känns mycket spännande att ta bolaget in i nästa steg av utveckling tillsammans med en stabil och långsiktig huvudägare med stor industriell och internationell erfarenhet. Jag ser fram emot att tillsammans med Lagercrantz ta tillvara de stora tillväxtmöjligheter för bolagets produkter som finns på marknaden”, säger Jussi Uusitalo, VD och ägare i Tebul.

Tebul Oy kommer att ingå i divisionen International från september 2022. VD Jussi Uusitalo fortsätter som minoritetsägare med 20% av aktierna i bolaget. Förvärvet förväntas generera ett mindre positivt tillskott till Lagercrantz Groups vinst per aktie på årsbasis.

Stockholm, 27 september 2022

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,

Lars-Ola Lundkvist, divisionschef International, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,

Marcus Käld, VD Lagercrantz Holding Oy, telefon +358 50 518 5901,
eller besök vår hemsida www.lagercrantz.com

Denna information lämnades för offentliggörande 2022-09-27 kl 11:40 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett 70-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 300 anställda och omsätter över 5 800 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com