Lagercrantz förvärvar Vihab

Lagercrantz Groups dotterbolag Plåt & Spiralteknik i Torsås AB (PST) har idag förvärvat samtliga aktier i Vibrerande hantering i Ängelholm AB (Vihab). Vihab utvecklar och säljer kundanpassade maskiner för att dosera, transportera, sikta, lossa och packa material genom vibrationsteknik. Kunder finns bland gjuterier, gruvor, återvinning, stål- och träindustri samt livsmedelsindustri i framförallt Sverige. I snitt har bolaget omsatt 4 – 6 MSEK senaste åren.

”Genom förvärvet förstärker vi vårt erbjudande till kunder i Sverige och internationellt och blir en komplett leverantör för bulktransport”, kommenterar Magnus Nilsson, VD för PST.

Tommy Karlsson, tidigare ägare till Vihab: ”PST är långsiktiga och stabila och erbjuder en ny trygg hamn för Vihab. Med dess säljstyrka med internationella kontakter kan verksamheten fortsätta utvecklas.”

Vihab kommer att som dotterbolag till Plåt & Spiralteknik i Torsås AB ingå i Lagercrantz division Niche Products från och med februari 2021. Förvärvet förväntas ge ett marginellt tillskott till koncernens vinst per aktie på årsbasis.

Stockholm den 8 februari 2021

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, tel +46 8 700 6670
Jonas Ahlberg, Divisionschef Niche Products, Lagercrantz Group AB, tel +46 76 790 4400
Magnus Nilsson, VD Plåt & Spiralteknik i Torsås AB, tel +46 70 +46 70 961 1586

Denna information lämnades för offentliggörande 2021-02-08 kl 12:35.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns knappt 60-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 1 500 anställda och omsätter ca 4 000 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com