Lagercrantz fullföljer förvärvet av Prido

Lagercrantz har idag fullföljt förvärvet av 96% av aktierna i Prido AB.

Prido är en av Europas största tillverkare av högkvalitativa industriportar av vikportstyp. Produkterna säljs till en mängd kundgrupper, företrädelsevis mindre industribolag. För mer information om bolaget, besök https://www.prido.com

Prido har de senaste åren omsatt runt 300 MSEK med ett rörelseresultat (EBITA) om strax under 70 MSEK, och en avkastning på rörelsekapitalet, R/RK (EBITA/operativt RK) väl över 100%. För året som avslutas 30 april beräknas omsättningen bli 270 MSEK och rörelseresultatet 64 – 68 MSEK. Förvärvet genomfördes till en EV/EBITA-multipel på cirka 7x.

Förvärvet annonserades 7 februari 2024 och har nu fått myndighetsgodkännande. Prido kommer ingå i Divisionen Niche Products från och med februari 2024. Förvärvet förväntas generera ett positivt tillskott till Lagercrantz vinst per aktie.

Stockholm 22 februari, 2024

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,
Jonas Ahlberg, vVD och divisionschef Niche Products, Lagercrantz Group AB, telefon +46 76 790 4400,

Denna information lämnades för offentliggörande 2024-02-22 kl 10:50 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns omkring 75 bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 700 anställda och omsätter över 8 000 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001.
www.lagercrantz.com