Sassenus Packaging blir del av Lagercrantz Group

Asept International AB har genom sitt dotterbolag Hovicon International B.V. förvärvat inkråmet i Sassenus Packaging, en distributör av dispensrar, kranar och triggerssprutor till den kemiska industrin i Europa. Sassenus är baserat utanför Amsterdam i Nederländerna. Verksamheten genererar en årlig omsättning på cirka 1,3 MEUR med god lönsamhet. För mer information, besök www.hovicon.com.

”Sassenus har varit en av våra viktigaste affärspartners sedan 1999. Det är mycket naturligt att vi nu går ihop när grundarna ville pensionera sig. Sassenus kommer också att stärka vår närvaro på den europeiska marknaden.” säger Roland van Bergen, VD för Hovicon International.

”Det är nu omkring 25 år sedan vi startade Sassenus Packaging. Det känns betryggande att lämna över ansvaret till en långsiktig och stabil ägare som vi känt i så många år.” säger Marc och Lida Sassenus, grundare av Sassenus Packaging.

Sassenus Packaging kommer att ingå i Niche Products Division från mars 2023. Förvärvet förväntas generera ett litet men positivt bidrag till Lagercrantz Groups vinst per aktie på årsbasis.

Stockholm, 29 mars 2023

Denna information lämnades för offentliggörande 2023-03-29 kl. 16:15 CET.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jonas Ahlberg, vice VD och chef för Niche Products Division, Lagercrantz Group AB,
telefon +46 76 790 4400,

Roland van Bergen, VD för Hovicon International B.V., telefon +31 23 558 1988
eller besök www.lagercrantz.com

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett 70-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 400 anställda och omsätter över 6 800 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com