Valberedningens förslag till ny ordförande i Lagercrantz Group AB

Lagercrantz valberedning föreslår Fredrik Börjesson till ny styrelseordförande i Lagercrantz Group AB (publ). Fredrik är sedan 2016 styrelseledamot i Lagercrantz styrelse.

Fredrik Börjesson (född 1978) är civilekonom med erfarenhet från olika ledande positioner inom Tisenhult-gruppen. Fredrik är styrelseledamot i Bergman & Beving AB (publ) samt styrelseledamot i flera bolag inom Tisenhult-gruppen.

”Jag ser mycket fram emot att tillsammans med övriga styrelsen och bolagets ledning fortsätta utveckla Lagercrantz Group. Som styrelseledamot sedan 2016 har jag en god insikt i och värdesätter Lagercrantz unika arbetssätt, företagsfilosofi samt strategiska inriktning” säger Fredrik Börjesson.

Nuvarande styrelseordförande Anders Börjesson, som varit ordförande sedan noteringen 2001 har avböjt omval och kommer att lämna styrelsen i samband med stämman i augusti 2021.

”Efter 20 stimulerande år lämnar jag nu styrelsen i Lagercrantz Group. Jag har stark tilltro till en fortsatt framgångsrik utveckling av Lagercrantz verksamhet” säger Anders Börjesson.

Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras i samband med kallelsen till årsstämman 2021.

I Lagercrantz valberedning inför årsstämman 2021 ingår Anders Börjesson, Daniel Klint utsedd av SEB Fonder, Marianne Nilsson utsedd av Swedbank Robur Fonder, Adam Gerge utsedd av Didner & Gerge Fonder samt Johan Lannebo utsedd av Lannebo Fonder.

Stockholm den 19 maj 2021

Anders Börjesson, styrelseordförande, Lagercrantz Group, telefon +46 8 700 66 70,

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,

Denna information är sådan som Lagercrantz Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades för offentliggörande genom angiven kontaktpersons försorg 2021-05-19 kl 08:30 CET.

LAGERCRANTZ GROUP I KORTHET Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns knappt 60-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa samt i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 1 600 anställda och omsätter drygt 4 000 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com