Mer Lagom när svenskt entreprenörssnus expanderar

Report this content

Marknaden för vitt snus förväntas fördubblas* under de kommande fem åren och svenska aktörer fortsätter att driva utvecklingen. Vid sidan av de stora drakarna finns entreprenörsdrivna uppstickare som svenska Lagom, som nu även lanserar nikotinfria alternativ och expanderar till bland annat Tyskland, Norge och Finland.

”Som uppstickare kan vi undvika misstagen som de etablerade aktörerna gjort och helt satsa på enkla och flexibla valmöjligheter för konsumenter. Vi kan även erbjuda ett unikt nikotinfritt snus som verkligen känns som snus, vilket varit en utmaning för branschen tidigare,” säger David Hesselman, VD och medgrundare på Lagom.

Utmana drakarna

Lagom startades och drivs av serie-entreprenörerna Johan Wahlbäck och David Hesselman. Wahlbäck har tidigare bland annat startat Kronan Cykel/Barnvagn, Urbanista och Defunc. Hesselman har drivit flera bolag inom både PR/kommunikation och konsumentprodukter. Han var även med och grundade den legendariska Cheiron-studion.

”Jag har flera gånger visat att det går att utmana de stora drakarna så länge man har en produkt som bättre möter det människor vill ha och det är också därför vi nu växer med Lagom,” säger Johan Wahlbäck, medgrundare på Lagom.

Tillsammans med Haypp Group

Lagom är ett vitt snus i tre olika smaker (fresh mint, apple mint & peach mint) och där alla smaker finns tre olika nikotinstyrkor (4, 8 & 16 mg) samt en helt nikotinfri version kallad Lagom Zero. I samband med detta inleds ett nytt samarbete med Haypp Group, världens största nätförsäljare av snus och tobaksfria nikotinpåsar med webshopar i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Norge och Schweiz som haypp.com, northerner.com och snusbolaget.se. Lagom planerar också att lansera de tre nya sorterna i Finland.

”Jag är övertygad om att vi än idag inte har sett den marknadsledande produkten om tre år. Lagoms lansering tillsammans med oss kan mycket väl vara starten på den resan. Innovation genom ökat antal producenter, nya teknologier och ständiga produktförbättringar är hur vi snabbast kan minska den rökningsrelaterade dödligheten. Lagom kommer nu att följa våra höga standarder för hållbar tillväxt som 100 procentig åldersverifiering, efterlevnad av gällande produkt- och marknadsstandarder samt extern kvalitets testning via nicoleaks.com. Det är hur Lagom tillsammans med oss kommer att bidra till hållbar innovation av nikotin, säger Markus Lindblad kommunikationschef på Haypp Group.

För mer information: www.lagompouches.com

För mer information kontakta:

David Hesselman, VD och grundare Lagom
Mobil: +46 708 167 366