Nomineringarna klara för kulturpriset Läkerol – Voice of the year 2010

Report this content

Läkerol delar årligen ut kulturpriset Voice of the year. Priset går till en aktuell person som har utmärkt sig för en bredare publik med rösten som verktyg. Årets fem nominerade är Mia Skäringer, Noomi Rapace, Melissa Horn, Björn Ranelid och Jonas Gardell.

- Kandidaterna till årets Voice of the year har en spännande bredd, tycker vi i juryn. De nominerade har på olika sätt stuckit ut och utmanat och i vissa fall har deras röst skapat kontrovers. Bland namnen finns etablerade aktörer men också personer som har slagit igenom för en stor publik på kort tid, säger juryordförande Björn Widegren.

Under juni och juli kommer juryn att överlägga och gå igenom de nominerade. Vinnaren av Voice of the Year kommer att presenteras vid en presskonferens i Båstad den 16 juli. 2010 års jury består av Björn Widegren (ordförande, kulturredaktör Gefle Dagblad), Claudia Galli (skådespelerska), Hanna Lindblad (musikalartist), Ove Joanson (styrelseordförande Sveriges Radio), Patrik Uhlman (kulturredaktör på Eskilstuna-Kuriren).

Kort om de nominerade:
Björn Ranelid, författare, krönikör och estradör
En av Sverige mest omdebatterade och produktiva författare. Senast aktuell med romanen Kniven i hjärtat och som deltagare i SVTs Stjärnorna på slottet.

Mia Skäringer, skådespelerska, komiker och författare
Känd från tv-serien Mia och Klara och nu senast i rollen som Anna i humorsuccén Solsidan. Hon har även skrivit boken och soloföreställningen Dyngkåt och hur helig som helst samt är en flitig bloggare.

Noomi Rapace, skådespelerska
Fick internationellt genombrott i och med rollen som Lisbeth Salander i filmatiseringen av Stieg Larssons Millennium-triologi.

Jonas Gardell, författare, komiker, sångare, dramatiker och artist
Mångsysslare som belönats med utmärkelser som bland annat Guldbagge och Kristallen. Aktuell med bl.a. showen Trafikplats Glädjen, tv-serien Åh, Herregud! och boken Om Jesus.

Melissa Horn, musiker
23-åriga Melissa Horn har hunnit spela in de hyllade albumen Långa nätter och Säg ingenting till mig som innehåller duetten Som jag hade dig förut med Lars Winnerbäck.

Läkerols kulturpris
Under 30 år (1971-2000) delades Läkerols prestigefyllda kulturpris ut i Sverige. Bland pristagarna finns bland andra Povel Ramel och Thorsten Flinck. I samband med att Läkerol firade 100 år som varumärke 2009 återinstiftades priset under namnet, Läkerol – Voice of the year. Det nya priset är uppdaterat och mer tidsenligt än föregångaren. Mottagaren av priset Läkerol – Voice of the year ska ha utmärkt sig för en bredare massa med rösten som verktyg, eller ha gjort sin röst hörd så att en kultur- eller samhällsförändring kan märkas. Priset delas ut av en namnkunnig jury som alla är vana att använda ordet i sina yrkesroller. Prissumman är på 100 000 SEK i stipendieform. 2009 års Voice of the year var operasångerskan Malena Ernman.

För mer information om Läkerol – Voice of the Year, vänligen kontakta:
Fredrik Sjöström, Senior Brand Manager, LEAF Sverige AB, mobil: 0734 39 42 51, e-post: fredrik.sjostrom@leafsweden.se
Björn Widegren, Juryns ordförande, mobil: 0708 48 57 53

För hjälp med bilder på juryn, vänligen kontakta:
Linn Petrén, mobil: 070 751 12 48, e-post: linn@wenderfalck.com

Taggar: