Lambertsson levererar till Ukraina – bodar blir fältsjukhus vid fronten

Lambertsson har inlett ett samarbete med organisationen HUG (Help Ukraine Gothenburg). I ett första skede har bolaget skickat 28 bodar och ett större antal eldrivna verktyg samt elskåp i bistånd till Ukraina.

– Samarbetet med HUG ligger helt i linje med vår värdegrund inom Lambertsson, säger vd Carl Rülcker. Jag märker att detta uppskattas av våra anställda och stärker gemenskapen inom bolaget. Den utrustning vi skickar till Ukraina är sådan som har lång livslängd kvar, men där det krävs vissa uppdateringar för att den ska kunna fortsätta användas i Sverige.

Hittills har det stora bidraget från Lambertsson varit bodar. Samtliga har placerats ut längs frontlinjen, bland annat i Charkiv. Där byggs de om till fältsjukhus, fältkök eller helt enkelt ett utrymme där lätt skadade soldater kan vila och återhämta sig några dagar. Bodarna har varit mycket uppskattade och efterfrågan på fler enheter är stor.

– Vi har gjort detta som ett försök, utan löften om fortsatt stöd, säger Carl Rülcker. Men eftersom mottagandet har varit så lyckat och uppskattat har vi beslutat att öka vårt engagemang till Ukraina. Fler bodar är snart färdiga för transport, och det kommer även att bli aktuellt med annan utrustning.

Samordnare för HUG:s transporter till Ukraina är Kateryna Aleksandrova. Hon jobbar till vardags med logistik på danska Maersk, men bor på Tjörn utanför Göteborg. Hon bekräftar att hjälpen från Lambertsson behövs.

– Den ukrainska efterfrågan på den här typen av utrustning är enorm, säger hon. Samtidigt ser vi en avmattning i intresset för att skänka till Ukraina. Därför är det guld värt för oss när stora företag ställer upp och kanske även visar vägen för andra.

Nästa transport från Lambertsson till Ukraina sker i början av oktober, då handlar det främst om fler bodar och diverse elutrustning för att säkra elnätet inför vintern.

– Behovet är tyvärr stort, säger Carl Rülcker. Inte minst inför den stundande vintern som riskerar att bli svår om stora delar av elnätet slås ut.

För mer information kontakta:

Carl Rülcker, vd, carl.rulcker@peab.se, 072-533 37 75

Robbin Grönstedt, presskontakt, robbin.gronstedt@peab.se, 070-252 80 34

Lambertsson är en av Skandinaviens största uthyrare och tjänsteleverantörer inom bygg- och industrilösningar. Lambertsson ingår i Peabkoncernen.