Nu finns verktygen som gör energi- och miljövinsterna konkreta för byggbranschen

Lambertsson, Skandinaviens största uthyrare och tjänsteleverantörer inom bygg- och industrilösningar, lanserar beräkningsverktyg som förenklar valet av mer hållbara alternativ.

Byggbranschen är en av de mest energiintensiva sektorerna i världen och står för en betydande andel av alla koldioxidutsläpp. Samtidigt står klimatomställningen högt på agendan för hela branschen. Men för att kunna ta så informerade beslut som möjligt kring olika produkt- och tjänsteval krävs också data som är enkel att förstå.

Det är mot bakgrund av det som Lambertsson utvecklat beräkningsverktyg som går under namnet Lambertsson Calculate. Med Lambertsson Calculate kan projektägare och andra beslutsfattare med några få klick snabbt få konkreta siffror på de olika valmöjligheter som finns. Det handlar om att göra både de ekonomiska och miljömässiga nyttorna konkreta och enkla att förstå för att fatta rätt beslut.

Hampus Kjellberg, Affärsutvecklare på Lambertsson, är ansvarig för Lambertsson Calculate. - Vi är ledande i den gröna omställningen med produkter och tjänster som hjälper våra kunder att ställa om sina projekt. Men att verkligen presentera nyttorna i konkreta siffror har historiskt varit besvärligt. Det här är ett sätt att sätta siffror på hur mycket vi faktiskt kan hjälpa våra kunder i deras miljöomställning, säger Hampus Kjellberg.

Tre olika verktyg ger konkreta beslutsunderlag
Först ut i det nya konceptet är tre olika beräkningsverktyg - för bodetablering, bygglogistik samt för leveranscontainer.

Med hjälp av verktygen kan användare med några få klick få fram jämförelser på olika produkt- och tjänsteval med beräkningar på möjliga besparingar i såväl pengar som koldioxidutsläpp och energianvändning. Verktygen tar också hänsyn till faktorer så som projektets geografi för att leverera ytterligare exakthet i datan.

- För alla nya produkter och tjänster, särskilt om de för med sig en initialkostnad, så ligger bevisbördan på leverantören. Med Lambertsson Calculate kan man förstå ganska intuitivt hur bra olika val är, och sätta det i relation till investeringen. Nyttan som lyfts fram är så stor att till och med vissa medarbetare haft svårt att ta det till sig. Men verktygen bygger på verklig data och siffrorna stämmer. Det är precis så bra som beräkningsverktygen påstår, berättar Hampus Kjellberg.

Testa verktygen här https://lambertsson-calculate.com

För mer information: Per Hovbrandt, marknadschef, 073 - 384 88 50