Lamborghini Murciélago har passerat 2000-gränsen

Murciélago, som introducerades på bilsalongen i Frankfurt 2001 och blev den första bilen från det ”nya” Lamborghini, har tydligt visat sin styrka i supersportbilsegmentet. I april lämnade Murciélago nummer 2000 produktionslinan i fabriken i Sant´Agata.

Denna V12-försedda Lamborghini har därmed satt nytt försäljningsrekord. I november förra året blev Gallardo den mest sålda modellen i företagets historia, med 3000 bilar. Framgången för Murciélago firades utanför Lamborghini-museumet av företagets medarbetare och dess koncernchef Stephan Winkelmann samt produktionschefen Klaus-Peter Körner. Under Genève-salongen i mars och på bilsalongen i Stockholm i april detta år presenterades nya Murciélago Coupé som, i jämförelse med sin föregångare, har fått ett flertal modifieringar i kaross och teknik. Något som bidrar till att göra den ännu mer aggressiv och kraftfull. Bilen har också fått en ny modellbeteckning: Murciélago LP640. Denna bokstavs- och sifferkombination hänger samman med motorns position – longitudinale posteriore – och bilens maximala effekt på 640 hk, som ger en toppfart på 340 km/h. 0-100 km/h tar 3,4 sekunder. Murciélago Coupé LP640 finns tillgänglig från och med i sommar, parallellt med de tre övriga modellerna i Lamborghinis program: Murciélago Roadster och den tiocylindriga Gallardo (5,2 liter, 520 hk) samt Gallardo Spyder. Marknadsintroduktionen av Gallardo Spyder inleds inom kort.