Lamborghini på väg mot sitt bästa år hittills

Report this content

För Automobili Lamborghini S.p:A blev årets första sex månader (1 januari – 30 juni) mycket positiva. Försäljningen ökade från 655 till 952 sålda bilar – 45 procent mer än under samma period förra året.

Ökningen beror på följande faktorer: marknadsintroduktionen av nya Gallardo Spyder, det förstärkta återförsäljarnätet och ett utökat internationellt kundunderlag. – Lamborghini är på rätt spår, kommenterade Stephan Winkelmann, koncernchef för Automobili Lamborghini och tillade: – De investeringar som företaget har gjort, dess marknadsnärvaro och medarbetarnas engagemang är nycklarna till framgången. Vi är säkra på att vi kommer att uppnå ytterligare ett försäljningsrekord vid slutet av 2006 och vi kommer att stärka kunskapen om märket i världen. Sedan våren 2006 har ännu en modell adderats till Lamborghinis modellprogram: cabrioleten Lamborghini Spyder, som har fått stora framgångar vad gäller försäljning. Orderböckerna är fulltecknade för de kommande tolv månaderna. Samma nivå av framgång har även nya Murciélago LP640, som presenterades i Genève i år, uppnått. Väntetiden för denna bil är också den tolv månader. Automobili Lamborghini har möjlighet att sätta försäljningsrekord på alla stora marknader i världen. En stor ökning, med 68 procent, noteras i USA där Lamborghini sålde 422 supersportbilar (jämfört med 251 samma period förra året). I Europa ökade leveranserna till 335 bilar (2005: 209 – en ökning med 29,3 procent). På övriga stora marknader har leveranserna ökat: Storbritannien (+41,4%), Italien (+32,6%), Tyskland (+10,3%). Ett annat viktigt bidrag till expansionen av Automobili Lamborghini är utvecklingen på nya marknader, som till exempel Asien och Östeuropa. 2006 invigde företaget nya showroom i Indien och Ryssland. Detta skedde strax efter öppnandet av nya lokaler i Kina 2004. Lamborghinis återförsäljarnät ökade under första halvan av 2006 från 65 till 88 återförsäljare över hela världen. – Den ökade kunskapen om vårt märke gör Lamborghinis image mer synlig för kunderna, som är allt mer krävande och som idag har möjlighet att personligen uppleva våra nya modeller med relativt enkel logistik. Mot slutet av 2006 kommer vårt försäljningsnätverk att ha ökat till att omfatta 100 handlare, sammanfattade Stephan Winkelmann. Utsikterna för 2006 som helhet är mycket positiva. Leveranserna under 2005 (1 600 bilar) och omsättningen på 243 miljoner euro ser i dagsläget ut att kunna överträffas.