Lamborghini presenterar specialversion av Gallardo

Den italienska sportbilstillverkaren Lamborghini presenterar nu en specialversion av sin framgångsrika bil: Lamborghini Gallardo SE (Special Edition). Bilen kommer att tillverkas i 250 exemplar och karaktäriseras av en lack i två olika färger, en ännu sportigare interiör samt tekniska förbättringar. Basen för Special Edition är den extrema och kompromisslösa Lamborghini Gallardo.

Lamborghini Gallardo SE är utrustad med permanent fyrhjulsdrift, sexväxlad växellåda, aluminium space frame, ESP och ASR, ABS, ABD, klimatanläggning samt dubbla front- och sidoairbags. Färgskalan består av sex alternativ: två gråa nyanser, vit (Balloon white), gul (Giallo Midas), orange (Arancio Borealias) och grön (Verde Ithaca). Taket, motorhuven, front- och bakspoilern, liksom de två sidobackspeglarna, är lackade i svart (Nero Noctis). Detta skapar en tydlig kontrast mot karossfärgen. Bakljusen är svagt tonade. De nydesignade ”Callisto”-fälgarna ger en extra touch till helhetsintrycket, vilket kompletteras av de färgade bromsskivorna (i grått eller gult). Dubbla färger interiört Dubbelfärgskonceptet fortsätter också interiört. Sömmar och dekorer matchar bilens karossfärg. Lamborghini-emblemet är präglat i nackstödet på såväl förar- som passagerarsidan. Lamborghini-emblemet är smakfullt infällt även i instrumentbrädan. Mattorna är svarta och dess kanter matchar också karossfärgen. I vanlig ordning är hela interiören handgjord i delvis perforerat skinn av högsta kvalitet. Den interiöra designen betonar den nya, mer aggressiva personligheten i denna Special Edition. Exklusivt för Lamborghini Gallardo SE är en skylt präglad med bilens unika identifikationsnummer. Kamera underlättar parkering Den unika Special Edition är rikligt utrustad med standarddetaljer som till exempel kamera som övervakar ytan bakom bilen. I kombination med en multimediaskärm underlättas därmed parkeringen. Sportchassit med sportratt samt P Zero Corsa-däck (utvecklade av Pirelli för mer avancerad körning), är alla standarddetaljer i Special Edition. Den omfattande standardutrustningslistan innehåller även bland annat ett exklusivt överdragstäcke. Tillvalslistan är också lång. Kunden kan till exempel välja den automatiska växellådan e.gear, liksom ett navigationssystem (beroende av land), uppvärmda sidospeglar och helelektroniska säten. Ett vinterpaket (uppvärmda sidospeglar och spolarmunstycken, gummimattor, 12-voltsuttag) och lyftsystem finns också tillgängligt. Standarddäck istället för sportdäck kan beställas utan extra kostnad. Mer dynamik Gallardo SE kan också dra nytta av flera tekniska modifieringar: växellådan har nu en lägre utväxling för de första fem växlarna. Detta förbättrar bilens dynamik. Resultatet visar sig också i accelerationen från 0-100 km/h som går på 4,0 sekunder – en förbättring med 0,2 sekunder – samt toppfarten som uppgår till 315 km/h, mot tidigare 309 km/h. Detta visar sig extra tydligt i en bil utrustad med e.gear, som har en funktion som heter ”thrust mode” och som ger en optimerad acceleration och växling från stående start genom alla växlarna. Den mer direkta och precisa styrningen är ännu en modifiering som lett till en ytterligare förbättrad körupplevelse. Gallardo SE kommer att finnas tillgänglig i höst. Det svenska priset är ännu ej fastställt.