Walter de´Silva blir Lamborghinis nye designchef

Från och med 1 december har Walter Maria de´Silva (55), chef för Design Audi Brand Group, tagit över ansvaret för Lamborghini Design.

Han fortsätter samtidigt parallellt sitt uppdrag som designchef för Audi Brand Group, som består av Audi, SEAT och Lamborghini. I denna roll har han utvecklat de riktlinjer ur vilka de senaste Lamborghini-, Audi och SEAT-modellerna har sitt ursprung. – Det är fantastiskt att en sådan mångsidig och prisbelönt italiensk bildesigner nu personligen kommer att hålla i pennan när framtidens Lamborghini-modeller skapas, säger Stephan Winkelmann, koncernchef för Automobili Lamborghini. Walter de´Silva själv är också nöjd med sitt nya uppdrag: – Att få vara med om att ta fram ett så formidabelt fordon är en dröm. Lamborghini som bil är för övrigt också en dröm. Luc Donckerwolke, tidigare chef för Lamborghini Design, har flyttat till SEAT för att bli ny designchef och för att förstärka ”Nueva SEAT”-satsningen på designområdet. Med offentliggörandet av Gallardo Spyder på Frankfurt Motor Show i september blev Lamborghinis nuvarande fyrmodellsprogram fullständigt. Luc Donckerwolke har varit ansvarig för designen av samtliga fyra modeller.