BLACK HOLE CHAIR – vinnare av LAMMHULTS DESIGN AWARD 2008

Idag korades vinnaren av Lammhults Design Award 2008 inför publiken på Stockholm Furniture Fair. Juryn föll för Black Hole Chair skapad av Mathieu Gustavsson och Pär Rickberg. Nu ska fåtöljen tillverkas, lanseras och marknadsföras av ett av koncernens företag. Dessutom får de båda formgivarna dela på prissumman 50 000 kronor.

Juryns motivering lyder:
”Formgivarduon har i sin produkt Black Hole Chair förenat en rad utmanande element. Den har en avancerad och innovativ teknik, samt en transparens som skapar nyfikenhet och vilja att utforska fåtöljen än mer. Black Hole Chair är en produkt som skapar tekniska och formmässiga utmaningar som passar väl in i Lammhults innovativa produktfilosofi.”

Formgivarnas beskrivning av Black Hole Chair:
”Fåtöljens form utgår från kuben, den enklaste geometriska formen, och förvandlas av det ’svarta hål’ som förvränger den och skapar sittytan. Fåtöljens delvis transparenta klädsel gör att det skapas intressanta former från olika synvinklar. Transparensen bidrar även till att fåtöljen tar mindre visuellt utrymme än en konventionell fåtölj med samma mått.”

Om Lammhults Design Award 2008
Under hösten 2008 bjöd Lammhults Design Group in till en designtävling för designstudenter och formgivare som varit yrkesverksamma i max fem år. I tävlingen fick de chansen att delta med bidrag inom kategorierna hem, kontor & offentlig miljö, biblioteksinredningar samt glasögon.
Med tävlingens tema i fokus, ”färgstark funktion”, har juryn granskat bidragen utifrån egenskaper som kreativitet, funktion, form och kommersiell potential.
Juryn: Gunilla Allard, Thomas Sandell, Stefan Borselius, Oscar Magnusson, Lars Vejen, Henrik Otto samt Lammhults Design Groups VD Johan Hjertonsson.