Delårsrapport april – juni 2024

Fortsatta marginalförbättringar och positiv orderingång inom affärsområdet Office Interiors

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 212,0 mkr (231,3)
  • Rörelseresultatet uppgick till -13,6 mkr (-13,7)
  • Rörelsemarginalen uppgick till -6,4% (-5,9)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -1,45 kr (-1,78)

VD och koncernchef Susanna Hilleskog kommenterar

Positiva signaler i ett svagt kvartal

Efter ett svagt första kvartal med låg försäljning och orderingång, ser vi vissa positiva tecken i det andra kvartalet. Även om försäljningen inte når upp till förra årets nivå under samma period, noterar vi en viss återhämtning av den negativa försäljnings- och orderingångstakt som noterades under det första kvartalet. Affärsområdet Office Interiors visar en ökad orderingång jämfört med föregående år, medan affärsområdet Library Interiors ligger efter på grund av försenade och uppskjutna kundprojekt. Det är särskilt glädjande att bruttomarginalerna fortsätter att utvecklas positivt inom båda affärsområdena och på koncernnivå totalt - ett resultat av effektiviseringar och prishöjningar.

Även det andra kvartalet innehöll strategiskt viktiga marknadssatsningar för koncernens varumärken. Bland de viktigaste inom affärsområdet Office Interiors kan nämnas deltagandet på Salone del Mobile i Milano, Nordbygg i Stockholm, Clerkenwell Design Week i London, Trends & Traditions och 3daysofdesign i Köpenhamn. Affärsområdet Library Interiors deltog i Bibliotekspolitiske Topmøde i Sønderborg samt BiblioCon i Hamburg.

Trots att flera åtgärder har bidragit positivt till verksamheten, är detta inte tillräckligt för att lyfta kvartalet, som tyngs av svag försäljning och höga marknadsföringskostnader.

Målinriktat mot framtida resultatförbättringar

Som tidigare kommunicerats, arbetar vi fokuserat i verksamheten mot våra uppsatta mål på en EBIT-marginal på 8–10%. Vi genomför förändringar, aktiviteter och initiativ i linje med vår plan för en resultatförbättring under 2025 och för att skapa förutsättningar att nå våra mål under 2026. Dessa olika åtgärder adresserar verksamhetens alla delar med fokus på intäktssidan, kostnadssidan samt ytterligare marginalförbättringar. Effektiviseringar inom Supply Chain, produktion, försäljning och marknadsföring samt riktade satsningar inom digitalisering med kunden i fokus ligger högt upp på vår agenda. Avsikten är att främja tillväxt, hitta synergier och bygga en företagskultur som präglas av öppenhet, proaktivitet, engagemang och samarbete över varumärkesgränserna – med lönsamheten i fokus för att stärka koncernens position framöver.

Med hänsyn till den fortsatt svaga marknadssituationen balanserar vi mellan strategiska investeringar för framtiden och nödvändiga besparingar och åtgärder här och nu.

Organisationsförändringar

Den 1 juni tillträdde Jesper Langebro rollen som CFO i koncernen. Jesper kommer senast från tjänsten som CFO för Diabkoncernen. Därutöver har Jesper bred och gedigen finansbakgrund, däribland som CFO för Junckerskoncernen, PolyPeptide Group samt rollen som Business Area CFO inom Thule Group.

Den 17 juni kommunicerades ett VD-byte på dotterbolaget Lammhults Möbel. Åsa van Drumpt lämnade koncernen efter närmare tre år som VD och Beatrice Kortner Henriksson utnämndes till tillförordnad VD, parallellt med sin befattning som CSO för Lammhults Design Group. Beatrice har gedigen erfarenhet av entreprenörskap, affärsutveckling, effektivisering och digitalisering. Givet vikten av synergier och effektiviseringar inom Lammhults Möbel och koncernen som helhet, ses Beatrices dubbla roll som CSO och tillförordnad VD som mycket fördelaktig. Samtidigt utsågs Mattias Ekberg till interim försäljningschef för Lammhults Möbel. Mattias är en pragmatisk och tydlig ledare inom försäljning och verksamhetsutveckling med mångårig erfarenhet från olika branscher och ägarstrukturer.

Stort engagemang och nytänkande

Det är glädjande att dagligen möta ett så stort engagemang hos våra medarbetare! Att tänka nytt, arbeta tillsammans och alltid ha kunden i fokus är avgörande på alla nivåer i hela organisationen på vägen mot tillväxt och lönsamhet. Jag är övertygad om att vi tillsammans besitter den kompetens och kraft som krävs för att vara väl positionerade och relevanta på en marknad i ständig förändring.

Inbjudan till presentation av rapporten

Idag arrangeras en direktsänd audiocast för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Susanna Hilleskog samt CFO Jesper Langebro presenterar resultatet.

Tid: fredagen den 12 juli kl. 14:00

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Om Lammhults Design Group

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Denna information är sådan som Lammhults Design Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juli 2024 kl.13:30 CEST.