Finansoro i Sydeuropa, starkare svensk krona och kostnader av engångskaraktär påverkade utfallet 2010

• Nettoomsättning 778,0* mkr (840,8), varav fjärde kvartalet 207,9 mkr (231,4)
  • Rörelseresultat 26,7* mkr (44,6), varav fjärde kvartalet -0,2 mkr (18,5)
  • Orderingång 773,0* mkr (842,3), varav fjärde kvartalet 203,3 mkr (229,5)
  • Orderstock 103,4* mkr (105,5)
  • Förslag till utdelning 1,00 kr/aktie (1,50)

* Med oförändrad valuta mot föregående år hade nettoomsättningen uppgått till 817 mkr, rörelseresultatet till 36 mkr, orderingången till 813 mkr och orderstocken till 112 mkr. I rörelseresultatet ingår kostnader av engångskaraktär med 10 mkr. Med oförändrad valuta mot föregående år och exklusive kostnader av engångskaraktär hade rörelseresultatet uppgått till 46 mkr för 2010.

Nettoomsättning, orderingång och resultat

För Lammhults Office låg en god efterfrågan i Sverige och ökande efterfrågan i Storbritannien bakom framgången för affärsområdet under 2010. Inom Scandinavian Eyewear åstadkoms en positiv utveckling där resultatet vändes till vinst, tack vare satsningar på nya varumärken och framgångsrikt omstruktureringsarbete. Lammhults Library drabbades av den fortsatta ekonomiska oron i Sydeuropa, dock började såväl marknaden i Tyskland som i Mellanöstern visa tecken på ökande aktivitet under senhösten. Inom Lammhults Home var det avsaknad av hotellprojekt och en svag marknad inom möbler och inredning för hemmiljö i premiumsegmenten som påverkade årets försäljning. Nettoomsättningen i koncernen minskade med 7 procent, orderingången med 8 procent och orderstocken var 2 procent lägre än vid föregående årsskifte. Rörelseresultatet uppgick till 26,7 mkr (44,6). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 24,2 mkr (38,9), dvs. inom det prognostiserade resultatintervall på 24-27 mkr som offentliggjordes den 3 december 2010.

Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning med 1,00 kr/aktie (1,50).

Lammhult den 11 februari 2011

Lammhults Design Group AB (publ)

070-883 98 98 eller Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070-555 03 61.

Notera

Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari klockan 8.00.