Intensifierat förändringsarbete i syfte att möta en svagare marknad

• Nettoomsättning 544,6 mkr (551,7), varav tredje kvartalet 171,6 mkr (187,0)
  • Rörelseresultat 11,0 mkr (10,8), varav tredje kvartalet 9,6 mkr (10,7)
  • Orderingång 550,9 mkr (560,3), varav tredje kvartalet 171,4 mkr (167,4)
  • Orderstock 95,5 mkr (110,2)

Nettoomsättning, orderingång och resultat

Nettoomsättningen minskade med 8 procent, medan orderingången ökade med 2 procent jämfört med tredje kvartalet föregående år. Ackumulerat minskade nettoomsättningen med 1 procent, medan orderingången minskade med 2 procent. Den högre orderingången i tredje kvartalet beror på att Lammhults vunnit en order på ca 15 mkr från WTO i Schweiz. I tredje kvartalet såldes Voice fastighet i Torsvik, vilket resulterade i en realisationsvinst på 4,3 mkr. Samtidigt belastades resultatet med ungefär motsvarande kostnader för att harmonisera och renodla sortimenten inom Abstracta, Borks och Voice, samt avveckla rörelsen i ett dotterbolag i Spanien inom Public Interiors. Rörelseresultatet var något sämre än föregående år i tredje kvartalet och något bättre än föregående år ackumulerat. Resultaten förbättrades för affärsområdena Public Interiors och Scandinavian Eyewear, medan Office & Home Interiors hade ett svagare resultat.

Koncernens förändrings- och strukturarbete

Förändringsarbetet i koncernen har intensifierats i syfte att möta en svagare marknad. Under årets första halvår flyttades Borks produktion i Danmark och samordnades med Abstractas i Lammhult. I tredje kvartalet såldes Voice-fastigheten och flyttningen av verksamheten till Abstracta i Lammhult påbörjades. Rörelsen i ett dotterbolag i Spanien inom Public Interiors avvecklades under tredje kvartalet. I början av oktober avyttrades Scandinavian Eyewear.

Lammhult den 31 oktober 2012

070-883 98 98 eller Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070–555 03 61.

Notera

Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 oktober klockan 8.00.