Lammhults Design Group avyttrar Scandinavian Eyewear

Lammhults Design Group avyttrar samtliga aktier i det helägda dotterbolaget Scandinavian Eyewear (inklusive dotterbolag) till Marchon Europe, Holland som är en del av VSP Global. Marchon är en av världens största tillverkare och distributör av kvalitetsglasögonbågar med huvudkontor i New York. Köpeskilling för aktierna beräknas uppgå till 58 Mkr och förväntas ge ett negativt resultat på cirka 3 Mkr efter transaktionskostnader. Affären medför förbättrad soliditet i koncernen med cirka 8 procent och ett väsentligt förbättrat kassaflöde i fjärde kvartalet.

Scandinavian Eyewear utvecklar och marknadsför glasögonbågar med högt designvärde och en tydlig skandinavisk känsla. Varumärkesportföljen innehåller de egna varumärkena Skaga och .SE samt licenstillverkning för varumärkena Efva Attling, Face Stockholm, Oscar Jacobson, Pilgrim, Lexington och Oscar Magnuson. Samtliga varumärken har hög kännedom i konsumentledet och vart och ett har sin tydliga marknadsposition. Verksamheten har 43 anställda och omsättningen 2011 uppgick till 102,7 Mkr med ett rörelseresultat om 3,0 Mkr (exkl. administrationsersättning till moderbolaget).

-  Vi tror på Scandinavian Eyewears framtid och förutsättningar, men vår strategi är att renodla verksamheten och fokusera på möbler och inredning. Vi har, tillsammans med ledningen för Scandinavian Eyewear, aktivt arbetat med ett handlings- och åtgärdsprogram under de turbulenta åren 2009-2011. Detta medför att vi nu kan lämna ett bolag som står betydligt starkare och som har haft en mycket god resultatutveckling under 2012, säger Anders Rothstein, VD och koncernchef, Lammhults Design Group.

Lammhult den 3 oktober 2012

070-883 98 98, Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070–555 03 61 eller Anders Pålsson, styrelseordförande, telefon 070-320 32 02

Notera

Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 oktober klockan 13:00.