Lammhults Design Group expanderar i Norge via förvärv av Fora Form AS

Lammhults Design Group förvärvar 100 procent av aktierna i designmöbelföretaget Fora Form AS med säte i Ørsta, Norge. Fora Form omsatte 2012 ca 125 MNOK med ett rörelseresultat på ca 12 MNOK och företaget har knappt 70 anställda. Under innevarande år har såväl omsättning som rörelseresultat utvecklats positivt.

Företaget, som grundades 1929, har en marknadsledande position på den norska designmöbelmarknaden för offentlig miljö med drygt 80 procent av försäljningen i Norge. Fora Form har tre distinkta och skilda produktsortiment, som vänder sig till olika segment:

• Standard – möbler (stolar, bord och soffor) för offentlig miljö, företrädesvis till mötesplatser såsom kontor, affärer, hotell och övriga publika utrymmen. Detta segment svarar för ca 70 procent av omsättningen
  • Kultur – säten och stolar till auditorium för t.ex. teatrar, skolor/universitet, konserthallar och sporthallar. Detta segment svarar för ca 20 procent av omsättningen
  • Vård/omsorg – kontraktstillverkning av produkt för den japanska marknaden. Detta segment svarar för ca 10 procent av omsättningen

Köpeskillingen för aktierna beräknas uppgå till 67 MNOK. Tillträde beräknas till början av oktober 2013 och förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheten i Norge. Fora Form konsolideras per den 1 oktober 2013 och kommer att ingå i affärsområdet Office & Home Interiors.

”Genom förvärvet stärker Lammhults Design Group sin ställning på den viktiga norska designmöbelmarknaden och får vidare tillgång till produkter för de nya segmenten skola & utbildning samt vård & omsorg” säger Anders Rothstein, VD och koncernchef för Lammhults Design Group.

Lammhult den 18 september 2013

070-883 98 98, Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070–555 03 61 eller Anders Pålsson, styrelseordförande, telefon 070-320 32 02

Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 september klockan 21:00.