Lammhults Design Group förvärvar biblioteksinredningsbolag i Belgien och Holland

Schulz Speyer Bibliothekstechnik AG, som är ett helägt dotterbolag inom Lammhults Design Group, förvärvar Schulz Benelux BVBA, som är återförsäljare för Schulz Speyer i Benelux. Schulz Speyer förvärvar 100 procent av aktierna i Schulz Benelux och den tidigare huvudägaren av bolaget, tillika företagsledning, kommer att arbeta kvar i bolaget. Köpeskillingen erläggs kontant och dessutom kan en tilläggsköpeskilling tillkomma. Bolaget omsätter ca 15 MSEK, har sex anställda och ligger i Holsbeck utanför Bryssel i Belgien.

Eurobib AB, som är ett helägt dotterbolag inom Lammhults Design Group, förvärvar NBLC Systemen B.V., som är återförsäljare för BCI och Eurobib i Holland. Eurobib förvärvar 100 procent av verksamheten och köpeskillingen erläggs kontant. Bolaget omsätter ca 20 MSEK, tre anställda ingår i förvärvet, och bolaget ligger i Eide i östra Holland.

Lammhults Design Group är med dotterbolagen Eurobib, BCI och Schulz Speyer en världsledande aktör avseende inredningar till bibliotek. Biblioteksmarknaden förändras kraftigt och bibliotek utvecklas allt mer till kulturhus och mötesplatser vilket väl passar koncernens position i marknaden.

Sedan tidigare ingår Eurobib NV med säte i Antwerpen, Belgien i koncernen. Tillsammans kommer Schulz Benelux, NBLC Systemen och Eurobib NV att bli en stark säljorganisation för biblioteksdivisionen i Benelux området med en lönsamhet som ligger i linje med koncernens lönsamhet i övrigt. Båda förvärven förväntas bidra positivt till koncernens resultat under innevarande år.

- ”Genom dessa två strategiska förvärv stärker vi vår position i Benelux området markant och blir marknadsledande på denna viktiga biblioteksmarknad” säger Johan Hjertonsson, VD och koncernchef för Lammhults Design Group.

Lammhult den 12 februari 2009

Frågor besvaras av:
Thomas Johannesson, affärsområdeschef Bibliotek, telefon 046-31 18 01 eller 070–214 03 50
Johan Hjertonsson, VD Lammhults Design Group, telefon 0472-26 96 71 eller 070-229 77 93