Ökande efterfrågan i Norden och minskade kostnader ger förutsättningar för förbättrat resultat 2010

• Nettoomsättning 384,7 mkr (412,9), varav andra kvartalet 187,9 mkr (188,4)
  • Rörelseresultat 8,8 mkr (5,6), varav andra kvartalet 4,3 mkr (-8,5)
  • Orderingång 393,1 mkr (425,2), varav andra kvartalet 203,5 mkr (207,3)
  • Orderstock 120,0 mkr (122,3)

Nettoomsättning, orderingång och resultat

Ökande efterfrågan i Norden inom Lammhults Office och Scandinavian Eyewear resulterade i en förbättrad orderingång på 14 procent respektive 9 procent för dessa affärsområden under det andra kvartalet. Den förnyade ekonomiska oron, i framförallt Sydeuropa, påverkade orderingången negativt inom Lammhults Library under merparten av andra kvartalet. Dock såg affärsområdet en återhämtning under juni månad, vilket ger förhoppning om ett starkare tredje kvartal. Nettoomsättningen minskade med 7 procent och orderingången med 8 procent jämfört med första halvåret föregående år. I nettoomsättningen för första halvåret föregående år ingick leveranser till större projekt med ca 25 mkr, som ännu inte erhållits för 2010. Dessutom påverkades nettoomsättningen negativt med ca 18 mkr på grund av valutakursförändringar. Rörelseresultatet uppgick till 4,3 mkr i andra kvartalet jämfört med -8,5 mkr för motsvarande period föregående år. Ackumulerat uppgick rörelseresultatet till 8,8 mkr (5,6) och resultatet efter finansiella poster till 8,5 mkr (3,1). Det gav en rörelsemarginal på 2,3 procent (1,4) för första halvåret 2010. Valutakursförändringar påverkade rörelseresultatet negativt med ca 4 mkr under första halvåret.

Förväntningar framöver

En successivt ökande efterfrågan och genomförda kostnadsbesparingar ger fortsatta förutsättningar för en resultatförbättring 2010.

Lammhult den 19 augusti 2010

Lammhults Design Group AB

Anders Rothstein

Frågor besvaras av Anders Rothstein, VD och koncernchef, telefon 0472-26 96 71,

070-883 98 98 eller Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070-555 03 61.

Notera

Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 augusti klockan 8.00.

Lammhults Design Group skapar positiva upplevelser genom moderna inredningar för en global publik. Konsumentinsikt, innovation, design management och starka varumärken är grunden för koncernens verksamhet.