Stark finansiell ställning och rörelseresultat på 20,5 mkr för tredje kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 609,4 mkr (665,8) • Rörelseresultatet uppgick till 26,1 mkr (66,3) • Orderingången uppgick till 612,8 mkr (666,7) • Orderstocken uppgick till 106,3 mkr (122,2) • Stark finansiell ställning med soliditet på 49,9 procent (47,7) Nettoomsättning och resultat för tredje kvartalet Nettoomsättningen som uppgick till 196,5 mkr minskade med tio procent jämfört med tredje kvartalet föregående år, medan orderingången som uppgick till 187,6 mkr minskade med sex procent. Anpassningen av kostnaderna och övriga åtgärder, som beslutades under andra kvartalet för att möta nedgången i efterfrågan, har börjat få effekt. Tack vare dessa åtgärder ökade bruttomarginalen till 42,6 procent (41,1) för tredje kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 20,5 mkr (28,3) och rörelsemarginalen till 10,4 procent (13,0). Förväntningar framöver Effekterna av beslutade åtgärdsprogram får fullt genomslag under fjärde kvartalet, vilket förväntas ge en positiv effekt på såväl bruttomarginalen som rörelsemarginalen. Den positiva utvecklingen under tredje kvartalet inom affärsområdet Library förväntas hålla i sig även under fjärde kvartalet. Lammhult den 30 oktober 2009 Lammhults Design Group AB Anders Rothstein VD och koncernchef Frågor besvaras av Anders Rothstein, VD och koncernchef, telefon 0472-26 96 71, 0708-839 898 eller Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070–555 03 61. Notera Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 oktober klockan 12.00.