Starkt kassaflöde i tredje kvartalet - på en fortsatt svag och svårbedömd marknad

Affärsområdet Scandinavian Eyewear avyttrades i oktober 2012. Jämförelsetalen avseende föregående år i delårsrapporten är därmed genomgående för kvarvarande verksamheter

• Nettoomsättning 405,1 mkr (458,1), varav tredje kvartalet 117,8 mkr (143,9)
  • Rörelseresultat 4,0 mkr (2,2), varav tredje kvartalet 0,3 mkr (7,0)
  • Orderingång 398,3 mkr (462,4), varav tredje kvartalet 117,3 mkr (142,2)
  • Orderstock 80,9 mkr (87,2)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten 0,4 mkr (-4,9), varav tredje kvartalet 7,8 mkr (-9,2)
  • Förvärv av Fora Form i Norge slutfördes den 10 oktober

Nettoomsättning, orderingång och resultat

Koncernens orderingång minskade med 17 procent i tredje kvartalet, beroende på att orderingången minskade för Office & Home Interiors med 29 procent på grund av den generellt svaga efterfrågan i branschen. Dessutom vann Lammhults föregående år en order på ca 15 mkr till WTO i Schweiz. Public Interiors orderingång ökade något under tredje kvartalet. Både under föregående år och under innevarande år har koncernen genomfört ett antal omstruktureringar. Dessa omstruktureringar har dels reducerat koncernens kostnader för sålda varor och dels bidragit till att koncernens ackumulerade omkostnader minskat med 22,7 mkr. I föregående delårsrapport informerades om den låga orderstocken, som tillsammans med den svaga orderingången ledde till att nettoomsättningen minskade med 18 procent under tredje kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 0,3 mkr (7,0) i tredje kvartalet och till 4,0 mkr (2,2) ackumulerat. Trots att nettoomsättningen minskade för Office & Home Interiors med 21,2 mkr under perioden januari-september, förbättrades rörelseresultatet till 10,5 mkr (6,7). För Public Interiors blev nettoomsättningen 32,0 mkr lägre under perioden januari-september, vilket ledde till att rörelseresultatet försämrades till 5,7 mkr (9,3). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7,8 mkr (-9,2) i tredje kvartalet och till 0,4 mkr (-4,9) ackumulerat.

Koncernens renodling av verksamheten och förväntningar framöver

Arbetet fortsätter med att renodla, effektivisera och fokusera koncernen enligt gällande plan. Detta arbete har tillsammans med intensifierade satsningar inom produktutveckling och försäljning hög prioritet. Förvärvet av Fora Form skapar ytterligare förutsättningar för att öka koncernens tillväxt och förbättra lönsamheten framöver. Marknaden är fortsatt svårbedömd.

Lammhult den 31 oktober 2013

070-883 98 98 eller Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070–555 03 61.

Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 oktober 2013 kl. 8.00.