Starkt kvartal - förbättrad lönsamhet, ökad tillväxt och hög orderstock

• Nettoomsättning 545,5 mkr (400,1), varav tredje kvartalet 170,0 mkr (115,8)
  • Rörelseresultat 19,5 mkr (4,0), varav tredje kvartalet 8,5 mkr (0,4)
  • Orderingång 534,5 mkr (391,4), varav tredje kvartalet 149,2 mkr (114,3)
  • Orderstock 117,8 mkr (77,3)

VD och koncernchef Anders Rothstein kommenterar: ”Koncernen presterade en kraftig resultatförbättring, vilket är en effekt av genomförda strukturåtgärder och framgångar i satsningar på lönsam tillväxt. Vi uppnådde dessutom organisk tillväxt såväl avseende nettoomsättning som orderingång och går in i fjärde kvartalet med en hög orderstock.”

Nettoomsättning, orderingång och resultat

Under tredje kvartalet ökade koncernens nettoomsättning med 47 procent och koncernens orderingång med 31 procent. Ackumulerat ökade koncernens nettoomsättning med 36 procent och koncernens orderingång med 37 procent. Hittills i år har orderingången främst förbättrats för varumärkena Lammhults och Abstracta. Den starka orderingången bidrog tillsammans med förvärvet av Fora Form till att koncernens orderstock vid kvartalsskiftet var 52 procent högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år och uppgick till 117,8 mkr (77,3). Fora Forms orderstock uppgick till ca 25 mkr per den sista september 2014. Koncernens rörelseresultat uppgick till 8,5 mkr (0,4) under tredje kvartalet och till 19,5 mkr (4,0) ackumulerat, vilket innebar att rörelsemarginalen uppgick till 5,0 procent (0,3) i tredje kvartalet och till 3,6 procent (1,0) ackumulerat. För Office & Home Interiors ökade nettoomsättningen under perioden januari-september med 136,2 mkr och rörelseresultatet förbättrades med 16,8 mkr, medan nettoomsättningen ökade med 8,8 mkr och rörelseresultatet förbättrades med 4,1 mkr för Public Interiors. Exklusive Fora Form, som förvärvades i oktober 2013 och ingår i affärsområdet Office & Home Interiors, ökade koncernens nettoomsättning med 5 procent under perioden januari-september, medan koncernens orderingång ökade med 7 procent och koncernens rörelseresultat uppgick till 9,6 mkr (4,0).

Lammhult den 30 oktober 2014

Lammhults Design Group AB

Anders Rothstein

Frågor besvaras av Anders Rothstein, VD och koncernchef, telefon 0472-26 96 71,

070-883 98 98 eller Thomas Jansson, CFO, telefon 0472-26 96 72, 070–555 03 61.

Informationen är sådan som Lammhults Design Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 oktober 2014 kl. 8.00.

Lammhults Design Group skapar positiva upplevelser genom moderna inredningar för en global publik. Konsumentinsikt, innovation, design management och starka varumärken är grunden för koncernens verksamhet.