Danmark världsledande på klimateffektiv grisproduktion enligt ny rapport - miljöbelastningen per dansk gris halverad på 15 år

Danmark är bland de bästa i världen på att producera klimateffektivt griskött, både när det gäller konventionell uppfödning och ekologisk. Det framgår i en ny holländsk rapport som jämfört produktionen i Holland, England, Tyskland och Danmark. Miljöbelastningen per gris i Danmark har halverats på 15 år. Ett målmedvetet arbete och ett strängt regelverk ligger bakom framgången. Danmark är bland de länder i EU som satsar mest på forskning och utveckling inom grisproduktionen vilket har resulterat i miljöeffektivare produktionssystem, bättre foderutnyttjande och utfordringstekniker samt ny miljöteknologi. Den danska grisnäringen investerar 17 miljoner danska kronor per år i miljörelaterad forskning och utveckling.

Bland världens mest klimateffektiva grisar

Danskt griskött konsumeras över hela världen. Som ledande producent har Danmark sedan länge haft fokus på att göra grisproduktionen mer miljöeffektiv. Sedan 90-talet har nya utfodringsstrategier bl. a resulterat i att näringsutsläppen minskat med cirka 40 procent. Därutöver har försurningen från grisproduktionen reducerats med cirka en tredjedel. Idag är Danmark bland de bästa i världen på att producera klimateffektivt griskött. Det visar en ny rapport* från Holland där koldioxidutsläppen jämförs mellan fyra länder. På tio år har koldioxidutsläppen från den danska grisproduktionen minskat med cirka 20 procent, och före 2015 ska utsläppen minska ytterligare sex procent.

- Det är jätteroligt att vårt hårda arbete har gett resultat. Foder och biogas är vägen framåt för att vi ytterligare ska minska miljöpåverkan från vår produktion, säger Trine Vig Tamstorf, kvalitetschef på branschorganisationen Landbrug & Fødevarer.

Foder har störst betydelse

Grisproduktionens klimatpåverkan är störst innan grisen når slakteriet. Transporter av grisar utgör en mycket liten del i grisens totala miljöpåverkan. Det innebär till exempel att närproducerad mat inte är bäst ur miljöhänsyn. Foder har störst påverkan på klimatet. Två tredjedelar av utsläppen kommer från produktionen av foder.

Reduceras foderförbrukningen med 10 procent motsvarar det en minskning av växthusgasutsläpp på 10 procent. De danska grisproducenterna har länge fokuserat på att minska koldioxidutsläppen från den tidiga delen av produktionskedjan. Insatserna i Danmark har resulterat i att danska grisar har en av världens mest effektiva foderomvandlingsförmågor. Ju effektivare foderomvandling en gris har desto lägre miljöpåverkan, då de danska grisarna konsumerar mindre foder och genererar mindre gödsel.

Biogas vägen fram

Miljömässigt och samhällsekonomiskt är biogas ett billigt sätt att reducera utsläppen av växthusgaser. Om all grisgödsel blev behandlad i en biogasanläggning, skulle utsläppen minska med ytterligare 20 procent. Den danska regeringen har målsättningen att hälften av allt gödsel från husdjur ska omsättas till grön energi (framförallt biogas) före 2020.

Forskning och utveckling

Danmark är bland de länder i EU som satsar mest på forskning och utveckling inom grisproduktionen. Enbart 17 miljoner danska kronor går till forskning i miljöprojekt. Forskningsprojekten pågår för att till exempel utveckla mer miljöeffektivt foder, förbättra stallanläggningarna och hitta bättre utfodringstekniker. Danmark ligger i framkant när det gäller innovativa miljötekniska lösningar för att hantera stallgödsel och rening av stalluften. Detta minskar bland annat ammoniakavdunstningen vid grisproduktionen.

Sträng nationell lagstiftning

Miljöarbetet i Danmark drivs på av en tuff nationell miljölagstiftning. Lagstiftningen utgår från EU:s direktiv men är på många områden mer långtgående. I Danmark är det t. ex krav på att näringsämnena i gödsel ska utnyttjas till 75 procent. Kravet har resulterat i en halvering av förbrukningen av handelsgödsel.

Danmark har också strängare krav än EU när det gäller djurtäthet, utsläpp av kväve, fosfor och ammoniak. Lagstiftningen är unik i världen eftersom den tar hänsyn till de lokala natur- och jordbruksförhållanden som råder hos grisproducenten. Kraven är särskilt hårda i sårbara naturområden. Danmark är också det enda land i världen som har lagstadgade krav på begränsning av lukt från produktionen.

Danska miljöregler kommer att kräva ytterligare miljöförbättringar i anslutning till produktionen de kommande åren. De nationella målen kräver betydande minskningar av koldioxidutsläpp, fosfor, ammoniakavdunstning och nitratutsläpp. Fortsatta investeringar i forskning och utveckling är en förutsättning för att reglerna ska uppfyllas.

För fullständigt diagram över kg CO2/kg kött för Danmark, England, Holland och Tyskland, vänligen se bifogad pdf.

* Källa: Anton Kool et. al (2010). Carbon footprints of conventional and organic pork. Blonk Milieu Advies BV, Gouda & Wageningen, the Netherlands.

Kontaktuppgifter Vid ytterligare frågor eller information om nyhetsbrevet kontakta: Mette Børsen, +45 3339 4326, mbo@lf.dk Besök gärna vår hemsida: www.vsp.lf.dk

Om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer är en branschorganisation som företräder jordbruket och livsmedelsindustrin i Danmark, landets största bransch. Den sysselsätter runt 150 000 människor och exporterar jordbruksprodukter och utrustning till ett värde av ca 100 miljarder DKK årligen.

Taggar: