Ny undersökning från YouGov visar: Fler än var femte svensk anser att Danmark är Nordens ledande matland

I YouGovs undersökning utförd på uppdrag av Landbrug & Fødevarer, visar det sig att fler än var femte svensk anser att det nu ledande matlandet i Norden är Danmark. Samtidigt svarar hälften av svenskarna att Köpenhamn är den stad i Norden som har flest Guide Michelin-restauranger. Danmark verkar helt enkelt vara landet för gastronomiska upplevelser.

Nordisk mat fortsätter sin frammarsch och ökar i popularitet både på hemmaplan och ute i världen. Ett land som ofta utmärker sig i sammanhanget är Danmark med restauranger som exempelvis Noma som tidigare i år fick topplaceringen i San Pellegrinos ”The World’s 50 best” som rankar världens femtio bästa restauranger. Den danska dominansen syns även i YouGovs undersökning för att kartlägga svenskarnas uppfattning om nordisk matkultur. Trots att svenskarna naturligtvis är stolta över den egna matkulturen är det ändå fler än var femte svensk som anser att Danmark har kommit längre i utvecklingen av sin matkultur. Hälften av de tillfrågade säger också - helt korrekt - att det är Köpenhamn som är den Guide Michelin-tätaste staden i Norden. Vad är det då som gör att danskarna är så framgångsrika inom matkultur, ett land som tidigare mest var förknippat med röd pølse och smørrebrød?

-       Självklart har Noma bidragit till det starka matintresset i Danmark, säger Jacob Bergström, en av grundarna till danskinfluerade Jacobs Krog i Stockholm. Danskarna är även lite av frankofiler och har tagit med sig mycket influenser därifrån och tolkat det på ett mycket lyckat sätt. I Danmark finns inte samma bredd av råvaror som i Sverige, men tack vare många starka personligheter och kompetens i köket så har de danska kockarna lyckats ta till vara sina råvaror på bästa sätt.

Även den geografiska aspekten verkar spela in. Det faktum att Danmark befinner sig på samma kontinent som de allra största matländerna i Europa påverkar matkulturen. Det påpekar Joakim Lundblad, matutvecklare på Svartsjö Slott och Drottningholms Slotts Café;

-       Jag tror helt klart att närheten till gastronomiska länder som exempelvis Frankrike har påverkat danskarnas syn på mat och ökat deras intresse för den egna matkulturen. Men jag tror även att de i grunden har ett stort intresse för sitt matarv och har ett större och intensivare tänk kring att maten ska vara naturlig och ren, säger Joakim Lundblad.

Och vi svenskar verkar gilla det - enligt VisitDenmark skulle 40 procent av svenskarna välja Danmark att tursista i av de nordiska länderna, just på grund av ”god mat” och ”trivsam atmosfär”.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan 26 och 29 augusti 2010 av undersökningsföretaget YouGov. Totalt genomfördes 1017 onlineintervjuer bland konsumenter mellan 18 och 64 år. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

För ytterligare information, kontakta:
Mette Børsen, Landbrug & Fødevarer
Market Manager
Mobil: +45 4037 4513
E-post: mbo@lf.dk

Om Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer är en branschorganisation som företräder jordbruket och livsmedelsindustrin i Danmark, landets största bransch. Den sysselsätter runt 150 000 människor och exporterar jordbruksprodukter och utrustning till ett värde av ca 100 miljarder DKK årligen. Läs mer på http://agricultureandfood.se.