Ny undersökning från YouGov visar: Svenskarna väldigt traditionella vid tillagning av fläskkött

En ny undersökning genomförd av YouGov bland svenska konsumenter visar att svenskarna gärna äter fläskkött oavsett om det är på vardagarna, till söndagsmiddagen eller vid festliga tillfällen. Trots att så många älskar fläskkött är det ganska liten variation på hur man kryddar köttet; hela 76 % kryddar klassiskt nordiskt med salt och peppar. Med inspiration från de olika köken i världen finns det utrymme för ännu större variation.

Matintresset ökar hela tiden och så också mängden av matprogram, matmagasin och matbloggar. Källorna för inspiration blir därmed fler och fler. YouGovs undersökning på uppdrag av Landbrug & Fødevarer, en dansk branschorganisation, visar att de vanligaste inspirationskällorna för matlagning med fläskkött numera är receptbanker på nätet i kombination med egna experiment. Sex av tio svenskar söker inspiration på nätet medan bara en av fyra får inspiration av matlagningsprogram. Däremot visar det sig att svenskarna fortfarande fram för allt lagar sitt fläskkött på klassiskt nordiskt vis med salt och peppar.

-       Det nordiska köket är fantastiskt och just nu väldigt trendigt. Men när det gäller fläskkött finns det också massor av inspiration att hämta från det sydeuropeiska köket med kryddor som timjan och rosmarin, från det sydamerikanska köket med chili och lime och från det asiatiska köket med ingefära och citrongräs. Fläskkött är uppskattat i de flesta av världens kök och användningsområdet är oändligt, säger Joakim Lundblad matutvecklare och kokboksförfattare.

Tidigare undersökningar har visat att svenskarna har en felaktig uppfattning om fläskköttets näringsinnehåll. Många tror fortfarande att kycklingfilé är mer fettsnålt och att oxfilé är mer proteinrikt. I verkligheten är det så att putsad fläskfilé har högre proteininnehåll och lägre fetthalt än både kycklingfilé och oxfilé.Men i och med att kunskapen om fläskkött ökar växer även intresset för spännande recept.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan 14 och 19 september 2011 av undersökningsföretaget YouGov. Totalt genomfördes 1013 onlineintervjuer bland konsumenter mellan 18 och 64 år. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Fakta om protein- och fetthalt kommer från danska DTU Fødevareinstituttet. Läs mer på www.foodcomp.dk.

För ytterligare information, kontakta:
Mette Børsen, Landbrug & Fødevarer
Market Manager
Telefon: +45 3339 4326
Mobil: +45 4037 4513
E-post: mbo@lf.dk

Om Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer är en branschorganisation som företräder jordbruket och livsmedelsindustrin i Danmark, landets största bransch. Den sysselsätter runt 150 000 människor och exporterar jordbruksprodukter och utrustning till ett värde av ca 100 miljarder DKK årligen. Läs mer på http://agricultureandfood.se.

Taggar: