Västerås först med att testa ny unik trygghetstjänst

Report this content

På torsdag 16 maj startar en fullskalig pilotstudie av Landräddningen i Västerås i nära samarbete med Västerås stad. Då testas Landräddningens funktion fullt ut med larmcentral och volontär-matchning. Cirka 1000 personer ingår i studien. I samband med Hjälpmedelscentrum Västmanlands Inspirationsdagar har Civilförsvarsförbundet, Sveriges Pensionärsförbund SPF och företaget Posifon, som utvecklar mobila trygghetslarm, nöjet att bjuda in media till pressinformation på Signalistgatan, torsdagen den 16 maj klockan 14.00.

Bakom den ideella organisationen Landräddningen finns också exempelvis Högskolan i Borås och Hälsohögskolan i Jönköping samt flera ideella organisationer plus ytterligare samarbetspartners som bidragit till utvecklingen.

Program:
13.00            Officiell information
14.00            Pressinformation

Vad: Pressinformation om pilotstudien av Landräddningen
Var: Hjälpmedelscentrum Signalistgatan 2, Västerås
När: Torsdagen den 16 maj, klockan 14.00

Landräddningen är en ideell rikstäckande organisation som genom frivilliginsatser erbjuder hjälp till behövande i situationer där den offentliga hjälpen inte behöver rycka in och där resurser ofta saknas. Med hjälp av modern teknik och frivilliginsatser ökar Landräddningen tryggheten och minskar isoleringen för behövande och utsatta grupper. Målet är att fler ska våga leva ett socialt och aktivt liv utanför hemmet.

På plats är bland andra Anders M Johansson, generalsekreterare i Civilförsvarsförbundet, Gunnar Degerman, omvärldsanalytiker på Sveriges Pensionärsförbund, Henrik Essunger, vd för Posifon och initiativtagare till Landräddningen och Mats Rundkvist, projektsamordnare, sociala nämndernas förvaltning, Västerås stad.

För ytterligare information kontakta:
Mats Rundkvist, projektsamordnare, sociala nämndernas förvaltning, Västerås stad, tfn: 021-39 01 85

Henrik Essunger, vd för Posifon och initiativtagare till Landräddningen, tfn: 0703-08 09 54
Anders M Johansson, generalsekreterare i Civilförsvarsförbundet, tfn: 0706-47 60 95
Gunnar Degerman, omvärldsanalytiker på Sveriges Pensionärsförbund, tfn: 0709-30 69 61
Lars Sjögrell, kommunikationsansvarig, Landräddningen, tfn 0702-69 53 00

Taggar: