• Lånekoll/

"När alla pratar produkt pratar vi plattform" Låneutmanaren tänker ett snäpp större än branschen

Report this content

Fler och fler konsumenter är benägna att flytta sina lån i jakt på bättre villkor. Samtidigt sitter många banker med gamla system som kostar i drift men saknar flexibilitet. Detta skapar en stor öppning i marknaden för nya aktörer tror låneutmanaren Consector.

"Vår plattform är skalbar vilket innebär att vi snabbt kan bredda vårt erbjudande med fler digitala tjänster. Med tillägget av bolån och våra partners där har vi nu det största utbudet på marknaden. Vi kan lägga till nya leverantörer och produkter med ett knapptryck och tittar redan på fler vertikaler, såsom företagslån. När alla pratar produkt pratar vi plattform", säger Pontus Holgersson, VD på Consector

"Det är dit det blåser. Se på Uber, se på Facebook, se på WeChat. Plattform är nästa nivå på den digitala produkten", fortsätter han.

Många ser möjligheten, men att förvandla den till praktik är en stor utmaning. En insikt som Consector tycker märks i samtal med potentiella partners.

"Många av storbankerna har ännu inte kommit igång med att utveckla API:er för att kunna samarbeta digitalt med oss. Jag tror att storbankerna måste anpassa sig till nutiden. Distributionen finns hos oss och om denna transformation inte går snabbare finns det stor risk att storbankerna blir omsprungna av nya låneaktörer."

Nyligen knöt sig SBAB till tjänsten efter att ha utvecklat ett helt nytt API. Samarbetet ligger långt fram i att erbjuda helt digitala bolån.

"För några år sen var det otänkbart för storbankerna att låta en tredje part förmedla deras bolån. Men deras styrka ligger i starkt varumärke och stort kapital. Inte alltid i tekniken. Vinnarna är de som kommer satsa på sina styrkor och låta marknaden styra resten", avrundar Pontus Holgersson.