Spaden i jorden för 258 hyreslägenheter i Lund

Report this content

Den 12 maj togs det första spadtaget och de första träden sattes i marken för projektet Bona Terra i Brunnshög Lund. Här ska det utvecklas ett helt nytt kvarter med både hyresbostäder, handel, restaurang och gym.

På Brunnshögstorget, precis i anslutning till byggarbetsplatsen sattes tält upp där spadtaget togs - eller den cermoniella planteringen av kvarterets två första träd. Konferencier för spadtaget var välkände Måns Nilsson, som själv är från Lund. På ett lättsamt och entustiastiskt sätt vägledde han spadtagsgrävarna genom planteringen. Cirka 90 gäster hade hittat vägen till torget som bjöds på musik, mingel och god mat med lokal prägel.

Det nya kvarteret omfattar 22 000 kvadratmeter med ICA Kvantum, Apotek Hjärtat, Systembolaget, Friskis och Svettis, restaurang och annan service i bottenvåningen. De övre våningarna inrymmer 258 hyreslägenheter, många i mindre storlekar som attraherar unga, studenter och forskare men även lägenheter för barnfamiljer. Innergården är planerad för att främja den sociala gemenskapen med tillgång till ett orangeri, odlingsbäddar, uteplatser och utrymmen för både grill och lekplats. Boplatser för solitärbin, insektshotell och fågelholkar stimulerar den biologiska mångfalden.

- Brunnshög är en innovativ stadsdel i Lund där det finns en stor efterfrågan på bostäder. Därför är vi otroligt glada att vi i Bona Terra kommer kunna kunna erbjuda både ett bekvämt, modernt och hållbart boende, som ger fler möjligheter att bo och arbeta i Brunnshög, säger Lansa Fastigheters vd Claes Malmkvist.

Taggar: