Länsförsäkring Kronoberg går mot strömmen ”Viktigt för kunden med lokal närvaro”

Report this content

De senaste 15 åren har mer än hälften av landets bankkontor stängts ner. Länsförsäkring Kronoberg väljer att gå mot strömmen. De satsar på att befästa sin position som Kronobergs bank genom att vara nära sina kunder.

-  Vår lokala närvaro uppskattas av kunderna. Det är här vi bor och verkar för alla kronobergare. Vi ska vara tillgängliga på alla sätt som kunden vill nå oss, säger Johan Hördegård, affärsområdeschef bank på Länsförsäkring Kronoberg.

För att manifestera närvaron i länet åker nu Länsförsäkring Kronoberg ut med husbil på turné i länet för att träffa kunder. Första stoppen blir på tisdag den 27 augusti. På eftermiddagen utanför Skrufs Glasmuseum och på kvällen Ekevallen i Kosta när Kosta IF möter IFK Lammhult.

- Vi vill ta tillfället i akt att träffa folk och berätta varför vi fortsätter att satsa lokalt. Den personliga kontakten med bankkunderna betyder mycket för oss som lokal aktör. Vi är såklart också tillgängliga digitalt men för många är mötet med sin bankrådgivare viktigt när man behöver råd eller ska göra en större affär, säger Johan.

Att bankerna lämnar de lokala orterna är en bekymmersam utveckling. Organisationen Företagarna har exempelvis har lyft fram problematiken med att företagen får sämre möjligheter till daglig service och rådgivning.

Johan menar att närvaron även är viktig för alla privatpersoner.

- Vi har beslutskraft lokalt. Det innebär att vi inte behöver gå omvägen via Stockholm utan har korta beslutsvägar och lättare att lyssna av marknaden och våra kunder.

Länsförsäkring Kronoberg lever som man lär. 2023 öppnade man nytt kontor i Tingsryd och tidigare i år flyttade man till nya lokaler i både Älmhult och Alvesta. Även kontoren i Ljungby och Växjö utvecklas. På alla kontoren erbjuds fullservice inom bank, pension, försäkring och fastighetsförmedling.

På turnén kommer man att bjuda på fika och berätta om alla möjligheter att nå banken.

Johan Hördegård

Affärsområdesansvarig bank