Länsförsäkring Kronobergs Hållbarhetspris går till de frivilliga brand- och räddningsvärnen i Agunnaryd, Bolmsö/Tannåker och Ryssby

Report this content

Vid Länsförsäkring Kronobergs årsstämma den 20 april fick de frivilliga brand- och räddningsvärnen i Agunnaryd, Bolmsö/Tannåker och Ryssby ta emot bolagets Hållbarhetspris. Tillsammans mottog de 60 000 kronor att dela på.

- Det känns oerhört bra att få dela ut årets Hållbarhetspris till de frivilliga brand- och räddningsvärnen i Agunnaryd, Bolmsö/Tannåker och Ryssby för deras värdefulla insatser. Tillsammans har de genomfört flera avgörande livräddningsinsatser och även räddat åtskilliga miljoner kronor i egendomsskador, säger Beatrice Kämpe Nikolausson, vd på Länsförsäkring Kronoberg.

- Verksamheten i våra tre räddningsvärn har i 30 år drivits av ideella krafter som ständigt strävar efter att stärka förmågan att skydda liv och egendom lokalt. Att utveckla denna förmåga i form av kunskap och teknik av hög kvalitet kräver såklart både engagemang och pengar. Den uppmuntran och det ekonomiska tillskott som Hållbarhetspriset nu ger oss, gör att vi tillsammans kan fortsätta skapa trygghet för folk som bor i eller besöker vår bygd, säger Bengt Gunnarsson, Ola Johannesson och Johan Ektoft som är representanter för brand- och räddningsvärnen i ett gemensamt uttalande.

Länsförsäkring Kronoberg delar varje år ut Hållbarhetspriset till en förtjänstfull person eller organisation som i Kronobergs län gjort insatser för människors liv och välbefinnande och/eller räddat stora ekonomiska värden. Det är öppet för allmänheten att nominera kandidater till priset som på något sätt har bidragit till ekonomisk, social eller miljömässig hållbarhet. Prissumman för 2023 är satt till 60 000 kronor att delas lika mellan mottagarna.

Mer information om priset finns på Länsförsäkring Kronobergs hemsida.

För ytterligare information kontakta:

Marléne Blomgren Svensson, Hållbarhetsansvarig, Länsförsäkring Kronoberg
072 - 144 92 79, marlene.blomgren.svensson@LFkronoberg.se