Bostadskollen visar: Sex av tio planerar att renovera nya bostaden

Hela 59 procent av som köpt en ny bostad senaste året planerar att renovera när de flyttat in. Att bygga om köket ligger högst upp på önskelistan, tätt följt av att göra om sovrummet. Det visar kundundersökningen ”Bostadskollen” från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Bostaden har en central plats i de flesta människors liv. Det är en identitetsmarkör som visar vilka vi är, våra intressen och den egna personligheten. Därför väljer många att renovera och inreda bostaden utifrån vad vi vill att den ska säga om just oss, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Undersökningen, med nästan 3 000 svarande, visar att så många som sex av tio har för avsikt att renovera det nya hemmet redan 45 dagar efter att de flyttat in.

– Att så många av bostadsköparna planerar renovera hemmet snart efter ett bostadsköp beror troligen även på att allt fler är intresserade av inredningstrender och design, säger Marcus Svanberg.

De flesta som tänker renovera den nya bostaden, 62 procent, har planer på att göra förändringar i köket, men även sovrummet står högt i kurs. Här tänker 59 procent bygga om eller bygga ut under den närmaste tiden.

Topp tre – dessa rum planerar bostadsrenoverarna att göra om:

1. Kök: 62%
  2. Sovrum: 59%
  3. Vardagsrum: 55%

Bilaga*

Planerar du att renovera ditt nya boende?

Svar Andel
Ja 59 %
Nej 41 %

Vad tänker du renovera (flervalsalternativ)?

Svar Andel
Kök 62 %
Sovrum 59 %
Vardagsrum 56 %
Badrum 55 %
Hall 50 %
Altan 27 %
Tak 27 %
Fasad 19 %
Annat 24 %

För mer information, vänligen kontakta:
Per Sangrud, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: per.sangrud@lansfast.se

Marcus Svanberg, VD
E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Här kan du följa oss:
Webb: www.lansfast.se
Instagram: @lff_ab
Twitter: @lff_ab

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2017.