Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: ”Snart tuffare tider för den med små marginaler”

Både villa- och bostadsrättspriserna på riksnivå förblev oförändrade under oktober. En genomsnittlig villa kostar 3,1 miljoner kronor och snittpriset på bostadsrätter uppgår till 2,4 miljoner kronor eller 37 000 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Senaste tidens prisåterhämtning ska sättas i relation till den gynnsamma räntemiljön. Nu aviserar Riksbanken allt tydligare en höjning av styrräntan. När justeringen väl kommer riskerar den att få psykologiska effekter på köpviljan med en något mer avvaktande marknad. Den med hög belåning och små marginaler lever på lånad tid – det är dags att planera för tuffare år, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I oktober förblev bostadsrättspriserna i riket oförändrade. I Stor-Malmö sjönk bostadsrättspriserna med två procent och i Stor-Stockholm visar de på en uppgång med en procent. I centrala Göteborg sjönk priserna med en procent. I övriga storstadsregioner blev priserna oförändrade.

De senaste tre månaderna har dock priserna på bostadsrätter i landet som helhet stigit med över 3 procent och i sex av landets 21 län steg priserna med mer än tio procent. Störst var uppgången i Jämtland, priserna där har stigit med hela 23 procent de senaste tre månaderna.

Villapriserna på riksnivå var oförändrade under oktober. Endast Stor-Stockholm visar på en förändring under den senaste månaden, med en procents nedgång.

– Säljarna accepterar lägre priser men vill framförallt ha sin bostad såld till nuvarande nivåer. Trots stort utbud gör det att priserna rör sig i sidled. Ränteutvecklingen och det stora antalet nyproducerade, rabatterade, bostäder som kommer ut på marknaden är de största riskfaktorerna för priserna på sikt. Sverige är i fortsatt stort behov av politiska åtgärder för att förbättra rörligheten och underlätta ungas entré på bostadsmarknaden, säger Marcus Svanberg.

Om statistiken
Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 15 532 villor och 28 599 bostadsrätter under augusti 2018 – oktober 2018. Tremånaderssiffran är en jämförelse med maj 2018 – juli 2018. Årssiffran är en jämförelse mellan augusti 2017 – oktober 2017 och augusti 2018 – oktober 2018. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna det senaste året:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris (kr/kvm)
Riket ± 0% + 3% - 4% 37 467
Centrala Stockholm ± 0% + 2% - 4% 87 667
Stor-Stockholm + 1% + 3% - 4% 55 765
Centrala Göteborg - 1% - 1% - 5% 59 485
Stor-Göteborg ± 0% + 1% - 3% 43 963
Centrala Malmö ± 0% + 3% - 3% 30 734
Stor-Malmö - 2% + 1% - 1% 27 657

Så har villapriserna förändrats i storstäderna det senaste året:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris
Riket ± 0% ± 0% - 1% 3 104 000
Stor-Stockholm - 1% ± 0% - 7% 5 644 000
Stor-Göteborg ± 0% ± 0% - 3% 4 651 000
Stor-Malmö ± 0% + 1% + 1% 3 703 000

För mer information, vänligen kontakta:
Per Sangrud, PR- och kommunikationsansvarig

E-post: per.sangrud@lansfast.se

Marcus Svanberg, VD
E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Här kan du följa oss:
Webb: www.lansfast.se

Blogg: www.bostadskoll.com
Facebook: @lansfast.ab
Instagram: @lansfast.ab
Twitter: @lff_ab

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 164 bobutiker och 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade kedjan cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.