Ny kartläggning visar: ”Här är det dyrast att köpa bostad – kommun för kommun”

Bostadsrättspriserna är högst i Stockholms kommun. Här kostar en genomsnittlig bostadsrätt nu hela 73 690 kronor. På villasidan toppar Danderyds kommun listan med ett snittpris på nära 12 miljoner kronor. Mest bostadsyta för pengarna får man i Ragunda och Filipstads kommun. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings nya kartläggning av bostadspriserna under det gångna året.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har med hjälp av siffror från Mäklarstatistik gjort en kartläggning av var i landet det är dyrast att köpa bostad. Över 200 kommuner har ingått i kartläggningen som baseras på prisstatistik från de senaste tolv månaderna. Resultatet visar att bostadsrättspriserna är högst i Stockholms kommun med ett kvadratmeterpris på hela 73 690 kronor. Förutom Stockholm toppas listan även av Danderyd, Solna, Sundbyberg, Lidingö och Nacka. Lägst är kvadratmeterpriset på bostadsrätter i Filipstads kommun med 2 045 kronor.

Danderyds kommun finns även med i toppen av listan i prisstatistiken för villor. Här kostar en genomsnittlig villa nämligen så mycket som 11 915 948 kronor. Den som vill ha mer villayta för pengarna får istället bege sig Jämtlands län och Ragunda kommun där snittpriset ligger på 429 063 kronor.

– Vår kartläggning visar att det fortfarande är stort intresse för att bo i och omkring landets storstadsregioner. Även om vi sett mer försiktiga uppgångar här de senaste månaderna ligger priserna kvar på en fortsatt hög nivå. I kombination med ett fortsatt lågt utbud av bostäder och skarpare kreditvillkor gör detta att allt fler ser över möjligheten att hitta en bostad med pendlingsavstånd till jobb och nöjen i innerstaden men som samtidigt kan erbjuda lite mer kvadratmeter för pengarna. Ett bra exempel på detta är Nacka kommun där bostadsrättspriserna stigit med över 15 procent det senaste året, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Topplista – kommunerna med högst bostadsrättspriser

1. Stockholm
  2. Danderyd
  3. Solna
  4. Sundbyberg
  5. Lidingö
  6. Nacka
  7. Göteborg
  8. Täby
  9. Värmdö
  10. Sollentuna

Topplista – kommunerna med högst villapriser

1. Danderyd
  2. Lidingö
  3. Solna
  4. Nacka
  5. Täby
  6. Sundbyberg
  7. Stockholm
  8. Sollentuna
  9. Vaxholm
  10. Tyresö

För mer information, vänligen kontakta:
Per Sangrud, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: per.sangrud@lansfast.se

Marcus Svanberg, VD
E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 158 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2017.