Ny kartläggning visar: Här har priserna på fjällstugor ökat mest

Priset på fritidshus i Sveriges skidkommuner fortsätter att öka. Högst upp på listan ligger Älvdalens kommun med en ökning på hela 15 procent de senaste tolv månaderna. Dyrast att köpa fjällstuga är det i Malung-Sälens kommun. Här kostar ett genomsnittligt fritidshus nu nära 2,5 miljoner kronor. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings nya kartläggning av prisutvecklingen på fritidshus i Sveriges skidkommuner under det senaste året.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har med hjälp av siffror från Svensk Mäklarstatistik gjort en kartläggning av prisutvecklingen i Sveriges största skidkommuner. Resultatet visar att priserna stigit mest i Älvdalens kommun. Här kostar det genomsnittliga fritidshuset nu 1,6 miljoner kronor eller 19 728 kronor per kvadratmeter.

– I Älvdalen ligger priserna fortfarande på relativt låga nivåer jämfört med de större skidorterna. Här är det möjligt att få lite mer fritidshus för pengarna och samtidigt slippa de allra längsta resvägarna från södra Sverige jämfört med exempelvis Åre, säger Emma Tysk, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Mora.

Dyrast är fritidshusen dock i Malung-Sälens kommun med ett genomsnittligt pris på 2,5 miljoner kronor eller 32 322 kronor per kvadratmeter. Här har priserna ökat med 5 procent det gångna året. Näst dyrast bland skidkommunerna är Åre, där ett fritidshus i genomsnitt kostar nära 2,4 miljoner kronor.

– När vintersäsongen närmar sig ökar återigen intresset för att köpa bostad med närhet till skidåkning och friluftsliv. Utvecklingen är så pass stark att vi nyligen anställt en mäklare särskilt inriktad på att förmedla fritidshus i de närliggande skidkommunerna, säger Emma Tysk, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Mora.

Topplista – här har priser på fjällstugor ökat mest:

1. Älvdalens kommun                      15%
  2. Storumans kommun                    11%
  3. Åre kommun                                11%
  4. Malung-Sälens kommun               5%
  5. Härjedalens kommun                    3%

Om statistiken
Statistiken baseras på överlåtelser av fritidshus i Sveriges största skidkommuner under augusti 2016 – oktober 2017. Endast kommuner med minst 25 försäljningar under de senaste tolv månaderna redovisas i kartläggningen för att statistiskt säkerställa priserna. Prisutvecklingen baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar. Statistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Kommun Medelpris (kr/kvm) Medelpris  Prisutveckling
1. Älvdalens kommun  19 728 kr 1 604 000 kr + 15 %
2. Storumans kommun  25 523 kr 1 669 000 kr + 11 %
3. Åre kommun  31 223 kr 2 368 000 kr + 11 %
4. Malung-Sälens kommun  32 322 kr 2 489 000 kr + 5 %
5. Härjedalens kommun  22 842 kr 1 813 000 kr + 3 %

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Tysk, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Mora
E-post: emma.tysk@dalarnas.se

Per Sangrud, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: per.sangrud@lansfast.se

Här kan du följa oss:
Webb: www.lansfast.se
Instagram: @lff_ab
Twitter: @lff_ab

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2017.