Prisökningen på småhus den högsta sedan september

I februari var prisökningen på 1,6 procent för småhus den högsta sedan motsvarande mätning genomfördes i september. Priserna på bostadsrätter ökade med 1,4 procent, allt enligt Värderingsdata.

– Inga långtgående slutsatser kan dras av en enskild månad men prisökningen för småhus i februari kan, om den fortsätter i samma takt, innebära ett trendbrott, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Bland storstadsregionerna fortsätter priserna på bostadsrätter att öka snabbast i Malmö, där ökningen låg på nästan 3 procent (2,9 procent) i februari. Prisutvecklingen på tolv månader ligger på nästan 15 procent (14,9 procent).

För småhus är det Storgöteborg som utmärker sig med en prisuppgång på 2,2 procent den senaste månaden. Utvecklingen de senaste tolv månaderna ligger nu på 12,5 procent.

Priserna för bostadsrätterna innanför tullarna fortsätter att utvecklas långsammare än tidigare.

– Det är med största sannolikhet amorteringskravet som påverkar prisutvecklingen för bostadsrätterna i Stockholm, säger Marcus Svanberg.

Källa
Bostadsindex för småhus och bostadsrätter är framtagna av Värderingsdata. Källa för bostadsrätter: Svensk Mäklarstatistik AB. Källa för småhus: Svensk Mäklarstatistik AB och Lantmäteriet.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Marcus Svanberg, vd Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tel. 070-238 21 50
Presskontakt Länsförsäkringar. Tel. 08-588 41850

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och över 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder.  Vi tycker att den lokala närheten är viktig och vi tror att det är en av anledningarna till att vi valdes till Sveriges bästa fastighetsmäklare 2016 av svenska folket.