Tryggheten viktigast för den som ska sälja bostad

Sex av tio uppger att trygghet är den viktigaste anledningen att välja mäklare vid en bostadsförsäljning. Däremot säger bara en av åtta att den viktigaste anledningen att välja mäklare är att få ut ett högre pris på bostaden. Det visar en undersökning från Länshem Fastighetsförmedling.

Bland dem som säger att de skulle välja mäklare vid försäljning av en bostad eller ett fritidshus uppger störst andel, 58 procent, att trygghet är det viktigaste skälet till att de skulle välja mäklare istället för att sälja sin bostad själv. 14 procent uppger att kompetens kring den lokala bostadsmarknaden är viktigast och 13 procent tycker det är viktigast att mäklarens insats kan leda till ett högre pris på bostaden.

– Försäljning eller köp av bostad är för många den största ekonomiska affären i livet och då är det naturligt att trygghetsaspekten är viktig. En bostadsaffär innebär att många ekonomiska och juridiska frågor ska hanteras. Mäklaren är en garant för att allt går rätt till. Vi på Länshem kan tillsammans med Länsförsäkringar hjälpa kunderna med lån, försäkringar och sparande. Det ger kunderna en extra trygghet, säger Nils-Erik Jidemo, vd på Länshem Fastighetsförmedling och fortsätter:

– Något förvånande är att det bara är en av åtta som säger att den viktigaste anledningen att välja mäklare är att det skulle kunna ge ett högre pris. När det väl är dags för försäljning är det förstås viktigt för säljaren att få ut ett bra pris för bostaden, säger Nils-Erik Jidemo.

Fråga 1: Vilket av följande är den viktigaste anledningen till att du skulle välja att låta en mäklare sköta din försäljning (av bostad eller fritidshus)*?

Känns tryggt att allt går rätt till: 58 %
Kompetens kring den lokala bostadsmarknaden: 14 %
Möjlighet till högre pris på bostaden: 13 %
Möjlighet till råd och kontakter rörande ekonomiska frågor: 11 %
Tveksam/vet ej/annat: 4 %

*) Frågan ställd till dem som uppgett att de skulle välja mäklare vid försäljning av en bostad eller fritidshus.

Totalt har 1000 svenskar från 15 år och uppåt intervjuats på uppdrag av Länshem Fastighetsförmedling och Länsförsäkringar. Resultatet finns uppdelat på kön, ålder och huruvida man bor i en storstad eller ej. Intervjuerna genomfördes med ett riksrepresentativt urval per telefon av SIFO Research International under perioden 16-18 juni 2008.

För ytterligare information kontakta:

Nils-Erik Jidemo, vd Länshem Fastighetsförmedling AB
Telefon: 042-633 98 82, 0703-45 48 88