En femtedel av alla bränder startar med lek – lär barn om brand och eld

Report this content

Kunskapen hos barn om vad de ska göra om det skulle börja brinna är ofta låg. Samtidigt står barns lek för upp till 20 % av alla brandtillbud varje år. För att utbilda och förbereda familjer för hur de ska agera om det börjar brinna i hemmet har Länsförsäkringar tagit initiativ till ”Sveriges största brandövning” där privatpersoner uppmuntras till och får stöd i att genomföra en brandövning.

En undersökning gjord av Länsförsäkringar visar att 80 % aldrig har funderat över, eller pratat med sina barn om vad de ska göra om det börjar brinna hemma. Små barns instinkt vid brand är ofta att gömma sig, vilket i ett rökfyllt hus eller lägenhet kan bli ödesdigert.

– Att göra en brandövning med familjen där man går igenom bästa sätten att ta sig ut, återsamlingsplats och släckutrustning kan innebära skillnaden mellan liv och död. Det tar inte lång tid och övandet kan med fördel iscensättas som en rolig, men livsviktig, lek för alla familjemedlemmar, säger Marcus Lundgren, Försäkringschef Länsförsäkringar Gävleborg.

Det var med vetskapen om den dåliga brandberedskapen i svenska hem som idén Sveriges största brandövning väcktes och för andra året i rad genomför nu de 23 länsförsäkringsbolagen – från norr till söder – aktiviteter för att få de svenska hemmen att brandöva.

– Enligt statistik från MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap dör hundra personer årligen i bränder. Drygt 80 av dessa dör i sina hem. Det vill vi tillsammans ändra på, säger Marcus.

För att förbereda barn på vad de ska göra vid en brand bör man till exempel berätta att de ska ropa på hjälp och försöka ta sig ut ur bostaden till en plats som man tillsammans valt ut som samlingsplats.

– Utan en gemensam samlingsplats händer det att vuxna beger sig tillbaka in i det brinnande huset i tron att någon finns kvar när alla i själva verket är i säkerhet, en del tragiska dödsfall har hänt precis så, berättar Marcus.

Kampanjen Sveriges största Brandövning har startat nu och i hela Sverige uppmanas till brandövning 26 november till den 2 december.

Råd och Steg-för-steg-lista på sajten

sverigesstorstabrandovning.se finns råd, tips och fakta om bränder samt en steg-för-steg-lista för att göra en enkel brandövning hemma.

Marcus Lundgren, försäkringschef Länsförsäkringar Gävleborg,
026-14 75 08, marcus.lundgren@LFgavleborg.se

Om oss
Länsförsäkringar Gävleborg är ett lokalt kundägt bolag som nära och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att jobba för ett tryggt och attraktivt Gävleborg i hållbar tillväxt. Vi är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter.

Taggar: