Nästan alla frysskador går att undvika

I fjol kom snön i december och vintern 2010 blev en av de strängaste på mycket länge. Många fritidshusägare drabbades hårt och fick obehagliga överraskningar när de tittade till sina hus. Hos över 400 av Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns kunder med fritidshus i Bohuslän frös ledningar sönder med omfattande vattenskador som följd.

Resultatet av den stränga vintern blev att antalet vatten- och frysskador i fritidshus ökade närmare 300 procent.

– Normalt har vi runt 100 frys- och vattenskador i fritidshus en vanlig västsvensk vinter, säger Stefan Karlsson, skadeförebyggare på Länsförsäkringar. I vintras drabbades fyra gånger så många kunder.

I de allra flesta fall berodde skadorna på att ledningssystem frusit sönder. Men du kan nästan helt undvika skador bara genom att stänga av vattnet.

­- Stänger du av vattnet blir det nästan inga skador på byggnad och lösöre om ledningarna fryser sönder, säger Stefan. Den lilla mängd vatten som finns i ledningarna gör ingen större skada. Har du däremot inte stängt av vattnet strömmar det ut och skadar huset så länge det finns vatten kvar.

Stefans råd är att du tar för vana att alltid stänga av vattnet vid huvudkranen innan du stänger stugan för vintern. Har du ingen värme på ska du även tömma ledningar och installationer på vatten.

Så här gör du för att slippa vattenskador i ditt fritidshus:

• Stäng av vattnet vid huvudvattenkranen
    Detta är den enskilt viktigaste åtgärden för att slippa omfattande vattenskador i ditt hus. Nästan alla vinterns frys- och vattenskador hade undvikits om vattnet varit avstängt.
  • Värm upp och titta till huset regelbundet eller ta hjälp av tekniken
    Har du vatten kvar i ledningar och installationer ska huset vara uppvärmt och ha regelbunden tillsyn, både in- och utvändigt.
    Det finns även teknik – vattenfelsbrytare – som stänger av vattnet om den ”upptäcker” en läcka. Men du måste fortfarande se till huset in- och utvändigt.

För mer information kontakta gärna

Stefan Karlsson, skadeförebyggare
031-63 81 78, 070-549 11 78

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är ett av 24 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. Tillsammans bildar vi länsförsäkringsgruppen. Vi erbjuder både försäkringar och finansiella tjänster för privatpersoner, företag och lantbrukare.