Slarv med ljus orsakar många bränder vid advent

Nästan hälften av alla bostadsbränder orsakade av slarv med levande ljus inträffar under december. Ökningen mellan november och december förra året var över 400 procent. En ny undersökning från Länsförsäkringar visar också att nio av tio har en brandvarnare men att betydligt färre har rätt brandskydd om det börjar brinna.

December är den månad då flest bränder inträffar som är orsakade av levande ljus och förra året ersatte Länsförsäkringar 87 bränder. Detta kan jämföras med 16 bränder månaden innan. Det är en ökning med över 400 procent.

– Självklart ska vi tända ljus och lysa upp i vintermörkret. Men det är förvånande att många kan gå ifrån ett rum där det brinner levande ljus, säger Dan-Ove Andreasson, skadeförebyggare Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän. En liten brand sprider sig snabbt, och då kan det vara för sent att själv begränsa branden.

För att skydda sig och bostaden är de viktigt att förutom brandvarnare även ha brandsläckare och brandfilt tillgänglig hemma. Enligt en undersökning från Länsförsäkringar har fler än nio av tio brandvarnare hemma. Men bara drygt hälften säger att de har en brandsläckare och två av tio att de har en brandfilt i hemmet.

– Även om många har brandvarnare är det få som har hjälpmedel att släcka elden. Det är allvarligt, menar Dan-Ove. En brandsläckare och en brandfilt på plats kan göra skillnad mellan övertändning och begränsad brand. Det är två enkla skydd som inte kostar mycket men som kan rädda liv.

Under december åren 2000-2009 betalade länsförsäkringsgruppen ut cirka 68 miljoner kronor för drygt 1 100 bränder som orsakats av levande ljus.

Så undviker du bränder:

• Lämna aldrig ett rum utan att släcka ljusen. Många ljus glöms bort och blir aldrig släckta när man ska till jobbet eller lämna barnen på dagis. En bra regel är att den som tänt ljusen också ansvarar för att släcka dem.
  • Använd brandsäkra ljusstakar och placera dem så att de står stadigt och inte för nära något som kan ta eld.
  • Släck ljuset när det är några centimeter kvar av ljuset. På så vis minskar risken för att ljuset brinner ner helt och att den varmaste delen av lågan kommer i kontakt med ljusstaken eller ljushållaren.
  • Placera inga ljus på teven och tänd aldrig levande ljus i julgranen.
  • Byt den gamla mossan i adventsljusstaken mot dekorationer som inte brinner.
  • Se till att brandvarnare, gärna flera, finns uppsatta och utspridda på samtliga våningsplan runt om i huset eller lägenheten.
  • Kontrollera med jämna mellanrum att batterierna i brandvarnarna är färska. Inför förslagsvis en tradition att byta batterierna i samband med första advent.
  • Rengör brandvarnare regelbundet med dammsugare.

För mer information kontakta gärna

Dan-Ove Andreasson, skadeförebyggare
0522-911 46, 070-639 11 30
dan-ove.andreasson@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är ett av 24 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. Tillsammans bildar vi länsförsäkringsgruppen. Vi erbjuder både försäkringar och finansiella tjänster för privatpersoner, företag och lantbrukare.