Erica och Mikael Anerhaf är årets Hållbara Inspiratörer i Kalmar län

Report this content

Länsförsäkringars Kalmar läns årliga stipendium Hållbar Inspiratör tilldelas Erica och Mikael Anerhaf som driver StrandNära Eco Bed & Breakfast på södra Öland. De prisas bland annat för sitt moderna entreprenörskap som genomsyras av ekologisk hållbarhet, samt deras brinnande engagemang för den öländska landsbygden.

Hållbar Inspiratör är ett stipendium på 50 000 kronor som delas ut av Länsförsäkringar Kalmar län till en nytänkande och driven entreprenör som har införlivat miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet i sin affärsverksamhet. 2018 års stipendium tilldelas Erica och Mikael Anerhaf som driver StrandNära Eco Bed & Breakfast i Stora Frö på sydöstra Öland.

Juryns motivering lyder:
"Erica och Mikael Anerhaf uppvisar ett modernt och innovativt entreprenörskap som genomsyras av ekologisk hållbarhet i en KRAV-certifierad B&B- och restaurangverksamhet. Deras genuina engagemang för den öländska landsbygden, deras samverkan med lokala aktörer och förmåga att påverka och inspirera andra att agera hållbart gör dem till sanna förebilder inom hållbart företagande.".

– Det känns så fantastiskt roligt att vårt arbete för att bidra till att skapa en vacker framtid, med fokus på hållbarhet i allt vi gör, uppmärksammas och sätts i värde. Vi brinner för att skapa långsiktig hållbarhet, allt i från jorden vi brukar till hur vi lever och förbrukar. Att inspirera andra människor är det finaste vi kan göra, medmänsklighet, ödmjukhet och respekt för varandra samt till moder jord är våra viktigaste prioriteringar. Det här priset motiverar och inspirerar oss att fortsätta utveckla StrandNära, det hjälper oss att föra våra drömmar vidare till nästa nivå och det känns fantastiskt roligt, säger Erica och Mikael Anerhaf.

Fakta: Hållbar Inspiratör
Stipendiet Hållbar Inspiratör om 50 000 kronor ges ut till en nytänkande och driven entreprenör som har införlivat miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet i sin affärsverksamhet. Stipendiaten har på ett framgångsrikt sätt kombinerat affärsmässig tillväxt och hållbarhet, och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling av Kalmar län. Stipendiatens verksamhet präglas av innovationskraft och inspirerar sin omgivning genom att tänka och agera hållbart.

Kontakt:
Maria Mårtensson, hållbarhetsansvarig

maria.martensson@lfkalmar.se

Länsförsäkringar Kalmar län är ett bolag som ägs och styrs av sina kunder, lokalt här i länet. Vi finns här för att göra våra kunders vardag enklare och tryggare, med bekväma banktjänster, nära rådgivning och heltäckande försäkringsskydd. Men också genom att engagera oss på djupet i det samhälle som vi och våra kunder lever och verkar i.